A Porsche mérnökei generációról generációra egyre jobb autót faragnak az elméletileg évtizedekkel ezelőtt elavult, farmotoros 911-esből, és bebizonyítják, hogy vannak még tartalékok ebben a formatervben. A Panamerával igazolták, hogy egy ferde hátú vagy egy kombi is lehet pengeéles sportautó, az elektromos Taycannal pedig megalkották a világ alighanem legjobban megépített elektromos autóját, amely nem csak az egyre népesebb mezőnyből emelkedik ki. Ezek után csoda, hogy Stuttgartban még a szabadidő-autó is mást jelent, mint a világ többi részén?
Igen, ugyanis amit a Cayenne GTS tud, ahhoz nem elég tehetséges mérnöknek lenni, ahhoz kisebbfajta csodát kell tenni. Amikor a BMW X6‑os piacra lépett, kupés tetővonalával kitágította a műfaj határait, majd a riválisai is bemutatták a saját elképzelésüket erről a szintén megosztó koncepcióról. A Porsche eleve későn lépett be a SUV-ok piacára, így az első Cayenne kupéra is 18 évet kellett várni, de az eredmény most is önmagáért beszél.
A Coupé tágasságáról személyesen is meggyőződhettem a tesztautó itthoni próbáján. Ugyan csak négyszemélyes, de a fej- és a lábtér is bőséges, nálam akár sokkal nagyobb termetűek is komfortosan utazhatnak itt – erről a sportülések mellett egy saját klímakonzol is gondoskodik. Nemcsak tágasságával, de a stílusával is lenyűgöz a Cayenne: a retró hangulatú kockás kárpit telitalálat, a belső kialakítása azonban felülmúlja a prémiumkategória átlagát is. A vezető GTS-specifikus sportülésekben helyezkedhet el, a pozíció kiváló, kevés autóban érzi magát ennyire otthon az ember.
Az S kivitel fölé és a Turbo alá pozicionált GTS specialitása a Turbóból származó, de annál gyengébb, 4,0 literes, 460 lóerős motor, ezzel a V6-os előd után újra dupla turbós V8-as kerül a sportmodell orrába. A 620 newtonméter nyomatékú blokk nyolcfokozatú, hidraulikus automatikus váltón át mindössze 4,5 másodperc alatt gyorsítja nulláról 100 kilométer per órás tempóra a sportosságra kihegyezett Cayenne-t, amely elektronikusan vezérelt, önzáró hátsó differencálművel érkezik.
A sárga féknyergekkel felszerelt tesztautóhoz a feláras, kerámia kompozit alkatrészeket is megrendelték a gyárban. A GTS konfigurációban eleve 20 milliméterrel leültetett acélrugós futóművet légrugósra cserélték, ez további 30 milliméteres ültetést enged. Sőt, a súlycsökkentő, Lightweight Sport csomag is az összeállítás része, amely karbonból készült tetőt és egyebek között Alcantara bevonatú kormánykereket tartalmaz. Bár az utóbbi kesztyűben fejti ki a hatását, különleges tapintása miatt az utcán is beválik. A technikai csemegének bátran nevezhető Cayenne GTS Coupé örömautó, ezt érzik a mérnökök, akik bőven kiélhették magukat a fejlesztése során, és érzik a vásárlók is, akik hajlandók megfizetni a Porsche felárát mindazért, amit ez az autó tartogat.
A V8-as mesterien hangolt tónusával betölti a teret, 3000-es fordulat felett a hatvanas évekbeli amerikai versenyautók hangját idézi. Éppen annyira hangos, hogy a szánk minden egyes gyorsításnál mosolyra húzódjon, mégis kellőképpen diszkrét ahhoz, hogy hosszabb utazásnál se zavarja a bent ülőket. Bár a váltója nem a legmodernebb technológiát használja, a kapcsolások gyorsak, simák, akárcsak az irányíthatósága. Kormányzása élettel teli, gyors és precíz. Éppen akkora erővel kell tekerni, hogy a vezetőhöz eljusson a szükséges információ az autó és az út viszonyáról. Ahogy megismerjük az autót, rájövünk: a stuttgartiak bravúros megoldásaikkal a kedvezőtlen körülményeket is képesek a javukra fordítani, itt válik el, hogy sportos luxusautót vagy luxus sportautót fejleszt egy márka. Így lehetséges, hogy a már említett, két tonna feletti tömegét akkor érezzük meg először, amikor egy-egy kanyarba szinte már túl nagy optimizmussal megyünk bele, és a kijáratnál vesszük észre, hogy valójában eddig is fityiszt mutattunk a fizika törvényeinek. A magas árcédula minden egyes forintjáért megdolgozó Porsche mindezeken felül a szó legjobb értelmében vett minőségérzetet is változatlanul garantálja.
Tudta-e?
Összkerékhajtású SUV-ként a Cayenne GTS korlátozottan terepjárásra is alkalmas. Off-road állásban, légrugós futóművel szabad magassága 235 milliméter.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.