Peking el akarja kerülni, hogy a villanyautó-ágazat önmaga áldozata legyen, ezért racionalizálni akarja az ilyen gyárak működését. Első lépésként arra kérte a helyi kormányzatokat a központi kormányzat, hogy vegyék nyilvántartásba a területükön működő, plug-in hibrid és elektromos autókat gyártó vállalkozásokat, gyártókapacitás és anyagi helyzet feltüntetésével együtt – öt évre visszamenően.
Peking 2017 közepén megtiltotta az autógyárak építésének automatikus engedélyezését, akkor már évi 20 millió plug-in hibrid és elektromos autóra volt gyártókapacitás, miközben a kínai piacon „csak” kétmillió ilyen járművet értékesítettek. Majd az állami támogatási rendszer átalakítása miatt visszaestek az értékesítések, miközben a 2019 elején bevezetett könnyítéseket kihasználva újabb villanyautó-gyárak építését jelentették be. A mostani intézkedés kiváltója a China Evergrande New Energy Vehicle Group volt, amely autót még nem gyárt, de 2021-ig világszerte tíz autógyárat akar felhúzni, amelyek teljes kapacitáson az évtized közepétől már évi ötmillió villanyautó előállítására lesznek képesek. Likviditási gondokkal küzd a cég, amely szeptemberben állami jóváhagyást kért egy szerkezetátalakítási terv jóváhagyására, amelynek értelmében 130 milliárd jüan – 6 ezermilliárd forint (!) – visszafizetését akarja átütemezni.
A hírre a cég részvényének árfolyama 5,2 százalékkal esett a hongkongi tőzsdén, de még így is mintegy 7800 milliárd forintnak megfelelő az értéke. A NEVS felvásárlását követően a Saab 9-3-ból készített NEVS 9-3 villanyautó köthető a cég nevéhez. Az Evergrande csak egy a számos kínai villanyautó-startup közül, amelyek mind jelentős összegeket gyűjtöttek a befektetőktől az utóbbi években úgy, hogy gazdaságilag még semmit nem tettek le az asztalra. Peking attól fél, hogy hamarosan csődhullám következik be az új energiás járművek gyártóinak piacán, aminek az lehet a következménye, hogy a befektetők elfordulnak a szektortól. Ezt meg akarják akadályozni, akár úgy is, hogy egyesítik a cégeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.