Cégvilág

Mi lesz az online marketinggel a járvány után?

A cégek közül sokan átálltak a hibrid, vagy a teljesen online működésre, és a marketingbüdzsékből még nagyobb szeletet hasított ki az online szegmens.

A koronavírus-járvány során soha nem látott eredményeket láthattunk az e-kiskereskedelemben. A cégek közül sokan átálltak a hibrid (online+offline), vagy a teljesen online működésre, és a marketingbüdzsékből még nagyobb szeletet hasított ki az online szegmens. A digitális marketinggel foglalkozó szakemberek világszerte arra a kérdésre keresik a választ, hogy mi várható a tömeges oltások elkezdését követően:

visszarendeződés következik vagy visszafordíthatatlanul megváltozott a reklámvilág?

A magyar piacon rendkívüli módon növekedett az online rendelések száma, a GKI Digital adatai szerint 2019 első negyedévében 123,2 milliárd forintot költöttek a magyarok online,

2020 első negyedévében pedig 21,4 százalékkal többet, majdnem 150 milliárdot.

Több, mint ötvenezer új vásárló jelent meg csupán néhány hónap alatt a piacon, ezek a vásárlók pedig már soha nem fognak eltűnni.

Így az e-kiskereskedelem és ezáltal az online marketingesek győztesként jönnek ki a válságból és az azt követő időszakban is fontosabb lesz a cégek számára az online jelenlét az offline-hoz képest. A digitális marketing végleg megkerülhetetlenné vált

– fogalmaz Nótin Szabolcs online marketing szakértő, a Retargeting.Biz magyarországi country managere.

Fotó: Shutterstock

A szakember szerint 2020 első negyedéve után is újabb vásárlók kerültek az e-kereskedelembe, és mind azt tapasztalták, hogy a webshopok nagyrésze megbízható, áraik megfelelőek és a kiszállítás is kellően gyors; a szakértő véleménye az, hogy a járvány végéhez közeledve továbbra is népszerűek maradnak majd a webshopok, ezáltal az online marketingre helyezett hangsúly is megmarad a legtöbb cégnél, így aggodalomra nincs ok a szektorban.

Ráadásul a vállalkozások is hatalmas összegeket fektettek az online értékesítési csatornák kiépítésébe, mivel 2020-ban ez volt a túlélés kulcsa és a vírushelyzet miatt keletkezett károk enyhítésének egyetlen hatékony eszköze. A keresleti és a kínálati oldal is hatalmas fejlődésen ment keresztül.

A szállodák és wellness-komplexumok szinte teljesen leállították a marketing-tevékenységüket a járványhelyzet idejére, azonban a 2021-es évet visszafogott optimizmussal kezdhetik:

a tömeges védettség és az oltást igazoló „útlevelek” már lehetővé teszik a vendégek fogadását. Nótin Szabolcs szerint 2021-ben a HORECA-szektor ismét megjelenik az online marketing piacon és fokozatosan erősödő verseny fog kibontakozni a vásárlók eléréséért. Ez pedig jó hír az online marketingeseknek: a hotelek, éttermek, légitársaságok, vendéglátósok újra megjelennek majd a potenciális ügyfelek között.

Ne felejtsük el, hogy az e-kereskedelem nem minden szegmense járt jól a válsággal:

a szálláshelyközvetítő oldalak, a repülőjegy kereskedők, a koncert és színházjegy értékesítő oldalak hatalmas visszaesést éltek meg 2020-ban. Idén viszont ismét növekedési pályára állhatnak, ami újabb lökést fog adni a teljes szektornak is

– fogalmazott Nótin Szabolcs.

A járvány alatt megnőtt az igény az online marketing szolgáltatásokra és szoftverekre. Nótin Szabolcs szerint a mesterséges intelligencia és automatizáció által hajtott marketing a leghatékonyabb, hiszen a szoftver szinte mindent elvégez helyettünk: költséget optimalizál, személyre szabott hirdetéseket jelenít meg minden egyes felhasználónál, névre szóló emailt küld és ami a legfontosabb: analizál.

Az összetett adatsorokat gyakran csak szakképzett emberek tudták megérteni, azonban a marketing szoftverek hétköznapi nyelvre tudják fordítani a statisztikai adatokat is

– emelte ki Nótin Szabolcs.

Hazánkban rengeteg vállalkozás az online átállás miatt erősödött, vagy menekült meg. Gondoljunk csak a Mártogatós sikertörténetére: a catering-startup az elmaradt rendezvények miatt bajban volt, de az online jelenlét erősítésével és gyors szemléletváltással tudatosították a célközönségükben, hogy online rendezvényeken is kaphatnak ételt a vendégek, házhoz szállítva. Az ilyen és ehhez hasonló történetek alapján sokan kezdenek online vállalkozás indításába, ezzel tovább nő az ügynökségek ügyfélköre.

A második hullám végéhez közeledve elmondhatjuk, hogy mindenki visszafogott optimizmussal tekint a jövőbe, de 2020 se múlik el nyomtalanul.

A digitális innovációk és az e-kereskedelem fejlődése hosszú távon velünk marad. 2021-ben pedig végre a turisztikai szektor is fellélegezhet, az online ügynökségek pedig bővülő piacra és növekvő ügyfélszámra számíthatnak

– tette hozzá a szakember.

online marketing webshop digitalizáció Nótin Szabolcs
Kapcsolódó cikkek