Cégvilág

Járványállónak bizonyultak a legbefolyásosabb szereplők

Nem forgatta fel a koronavírus-járvány a befolyásos médiaszereplők listáját: miközben a reklámköltéseknek odavágott a pandémia, a médiaipari vezetők nagyrészt járványállónak bizonyultak. A Marketing&Média kommunikációs szaklap rangsorának élén megőrizte vezető helyét Vidus Gabriella RTL-vezér, akit másodikként szorosan követ Vaszily Miklós TV2-főnök. Általános trend, hogy növekszik a listán a digitális szegmensben dolgozó vezetők száma, valamint a zsűri értékelése alapján csökkent a főszerkesztők befolyása.

Miközben a reklámköltések csökkentek a koronavírus-járvány hatására, a pandémia a médiapiac legbefolyásosabb vezetőinek személyeire nem volt jelentős befolyással – derül ki a Marketing&Média kommunikációs szaklap által idén tizennegyedik alkalommal összeállított rangsorból. A 23 fős zsűri szavazatai alapján készített Top 50-es rangsorba idén is a médiaiparág szempontjából legmeghatározóbb médiatulajdonosok, médiavállalatok irányítói, tartalomgyártók, ügynökségvezetők, szakmai szervezetek vezetői, illetve nagyvállalatok topvezetői és marketingigazgatói kerültek.

A legbefolyásosabb médiaipari szereplőket tartalmazó listán a televíziós és digitális területen dolgozó vezetők aránya 2021-ben már 70 százalékos, ami jól mutatja ennek a két szegmensnek a dominanciáját.

A korábbi évhez képest nőtt valamelyest az ügynökségi vezetők súlya, és némileg csökkent a telekommunikációs szakemberek részaránya. Idén tovább bővült a nők száma a befolyásosnak ítélt vezetők között, így arányuk már elérte a 30 százalékot. Simon Krisztián, a Marketing&Média főszerkesztője elmondta, hogy a listán viszonylag sok járványállónak bizonyult médiavállalat vezetője szerepel, ezért is érintette kevésbé a pandémia a befolyásos médiaszereplőket.

Miközben ugyanis bizonyos területeken (így például a rádiós és nyomtatott szegmensben, valamint különösen a mozis piacon) jelentősebb volt a reklámköltések csökkenése, a Top 50-ben meghatározó televíziós és digitális piacot kevésbé érintette a reklámköltések pandémia miatti csökkenése.

Fotó: Móricz-Sabján Simon

A tíz legbefolyásosabb szereplő

A korábbi évekhez hasonlóan a lista vezető helye idén is a legnagyobb kereskedelmi televíziók első emberei között dőlt el.

  • A szakmai zsűri végül ismét Vidus Gabriellának, az RTL Magyarország vezérigazgatójának ítélte meg a toplista első helyét. A rangsor eddigi történetében a 2018-as esztendő volt az egyetlen kivétel, amikor nem RTL-es vezér szerepelt az élen: ekkor a néhai Andy Vajna lett az első, aki nem pusztán a TV2 Csoport, hanem a Rádió1 és a Lapcom tulajdonosa is volt.
  • Mivel a TV2 Csoport jelentősen megerősödött az elmúlt évben, szoros küzdelemben végzett a második helyen Vaszily Miklós, a TV2 Csoport igazgatósági elnöke, az Index.hu-t tulajdonló Indamedia társtulajdonosa.
  • A tavalyi harmadik és negyedik helyek cseréjével lett dobogós Guttengéber Csaba, az Atmedia Csoport ügyvezetője.
  • A negyedik idén Gulyás János, a Wavemaker Hungary ügyvezetője, aki a Magyar Reklámszövetség elnöke is.
  • Balásy Gyula, a Lounge Group ügyvezető-tulajdonosa négy pozíciót előre lépve szerezte meg az ötödik helyet,
  • és Rékasi Tibor a Magyar Telekom vezérigazgatója is javított tavalyhoz képest, idén a hatodik helyet foglalja el a ranglistán.
  • Varga Zoltán, a Central Médiacsoport tulajdonosa megőrizte hetedik helyét.
  • Pavel Stanchev, a TV2 Csoport vezérigazgatója ezúttal a nyolcadik helyet tudta megszerezni.
  • A top tíz másik RTL-es szereplőjét, Kolosi Péter programigazgatót ezúttal kilencediknek szavazta meg a zsűri.
  • Újonnan került be az összeállításba Szabó László, a Mediaworks Zrt. elnök-vezérigazgatója, aki az idei Top 50 legjobb helyen kezdő „újoncaként” a tizedik helyen debütált.
  • Médiavállalatok, ügynökségek, telekommunikáció a sorrend

    Idén a médiavállalatok, ügynökségek és telekommunikációs cégek adják a listán szereplő vezetők 80 százalékát. Ezen belül a médiavállalatok aránya meghatározó, jelenleg a rangsor 42 százaléka tartozik ide, a média- és reklámügynökségi vezetők 26 százalékot, a telekommunikációs cégek szakemberei pedig 12 százalékot tesznek ki a rangsorból. A telekom cégek médiaipari befolyásának magyarázata, hogy jelentős hirdetők, valamint a műsorterjesztési piac uraiként jelentős hatásuk van arra, hogy mely tévécsatornák, milyen áron juthatnak el a közönséghez.

    Miközben tavaly növekedett valamelyest, idén ismét csökkent a kifejezetten tartalomkészítéssel foglalkozó szakemberek száma a listán, ezúttal már csak ketten vannak: Munk Veronika, a Telex társfőszerkesztője elsőként került a Top 50-be, valamint Pető Péter, a 24.hu főszerkesztője is ebbe a körbe sorolható.

    Idén rekordot döntöttek a nők

    Soha nem volt még ennyi nő a rangsorban, mint az idén: összesen tizenöt, azaz a lista harminc százalékát hölgyek teszik ki. Közülük Vidus Gabriella immár hatodik alkalommal lett a legbefolyásosabb médiapiaci szereplő, ketten pedig – a már említett Munk Veronika, a Telex társfőszerkesztője, valamint Samu Tímea, a JCDecaux Hungary Zrt. társvezérigazgatója most először szerepelnek a Top 50-ben.

    Vidus Gabriella RTL bajnai-csomagRTL Klub médiavállalat MÉDIA pandémia Vaszily Miklós Marketing&Media
    Kapcsolódó cikkek