BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A nagy környezetszennyező cégek is zöldíthetők

A jövő környezeti, gazdasági, társadalmi kihívásaira készül a legtöbb cég, köztük azok is, amelyeknél a fő tevékenység magas karbonkibocsátással jár. Nem véletlen, hogy a klímaváltozással járó kockázatok csökkentésére éppen a barnaszektor cégvezetői a leginkább motiváltak.

A koronavírus-járvány okozta válság alaposan megnyirbálta a hagyományos üzemanyag-vállalatok részvény- és kötvényárait. A túltermelés, a nyersanyagárak zuhanása és a bizonytalan kilátásokkal együtt járó volatilitás sem kedvez a szektornak – olvasható a KPMG elemzésében. A mostani gazdasági válság nagy löketet adhat a vállalatoknak, hogy zöldebb útra térjenek. A tanácsadó cég szakértői öt olyan tényezőre hívták fel a figyelmet, amely a barnaszektort a zöldülés felé mozdíthatja.

Megkerülhetetlen az infrastrukturális előny: a leghatékonyabbnak a tengerre telepített szélerőművek bizonyulnak, az olajvállalatok hatalmas nyílt tengeri tapasztalattal rendelkeznek, költséghatékonyan képesek építeni, valamint a szállításhoz szükséges infrastruktúra is rendelkezésükre áll. Szakértők a villamos energia tárolási és szállítási problémáinak mihamarabbi megoldásában is bíznak, vagyis ez az eszközalapú előny is a barnákat hozza helyzetbe, akik jelentős flotta­vagyonnal rendelkeznek.

A hidrogén felhasználása is fontos tényező, mivel a legkönnyebben elérhető energiaforrás, a termelése pedig egyenletes, ráadásul a legígéretesebb áramtárolási modellekben is óriási szerepe van. Az  energiaforrásnak a szárazföldi és tengeri szállítmányozásban lehet a legnagyobb karbonmentesítő hatása.

Egyre nagyobb a kormányzati támogatottságuk az új generációs bioüzemanyagoknak – ilyen a biomasszából készült dízel, a hidro-izomerizált zsírok és olajok, cellulózból kivont oxigenátok, etanol, butanol. A széles körű petrolké­miai tapasztalatok, a meglévő üzemegységek és berendezések újrafelhasználásának hatékonysági előnye itt ismét a barnaüzletág malmára hajthatja a vizet.

Az elemzés szerint egyre elterjedtebb az a nézet, hogy az autók erőltetett ütemű villamosítása helyett a környezetkárosításból legalább ugyanakkora részt képviselő áruforgalmi és tömegközlekedési járművekre kellene koncentrálni. Erre Kína a legjobb példa, ahol több város kizárólag elektromos buszokat állít forgalomba, aminek következtében a világ olajszármazékai iránti keresletét 3 százalékkal csökkentheti.

A szén-dioxid leválasztása, tárolása és felhasználása levegőből vagy ipari melléktermékekből is megoldás lehet minden szektornak ahhoz, hogy elérhetővé tegye a karbonsemlegességet. A megvalósíthatósághoz viszont jelentős technikai innováció és költségcsökkentés szükséges. Pozitív hír azonban, hogy egyes olajvállatok már most jelentős összegekkel támogatják ezeknek a technológiáknak a fejlesztését.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.