A német ipar alkalmazza klasszikusan, és már a kínaiak is másolják a „rejtett bajnokok” modellt,
amikor egy-egy vállalat – bár mérete alapján nem óriás –, a maga szegmensében erőteljes szereplővé válik. A tatabányai TC magyarországi példa erre, bár a regionális multi elnevezést az alapító tulajdonos és ügyvezető Kiss János a negatív képzettársítások miatt nem szereti, hiszen visszaforgatják a pénzt külföldi vállalkozásaikba. Cseh leányvállalatuk száz, a horvát 55 embert alkalmaz, és a TC logóval összesen 440 szervízkocsi fut az utakon itthon és külföldön.
A családi vállalkozást épp negyven éve indította Kiss János, akkor még gmk-ként, és szervízként, de mérnökemberként azonnal, néhány éven belül kihasználta a lehetőséget,
amikor termelőként is a piacra léphettek: 1986-ban, amikor lehanyatlott a Lehel Hűtőgépgyár csillaga, az ő gyártóeszközeiket vásárolták meg, és akkor szerezték meg a jelenlegi tatabányai telephelyet is.
A szervíz üzletágnak már korábban az adott nagy lökést, amikor az állami Gépipari Elektromos Karbantartó Vállalatot, a Gelkát 1983-ban darabokra szedték, betölthető piaci rést hagyva az országban.
A későbbiekben a cég – majd nemzetközi cégcsoport – négy üzletágban vált aktívvá, a gyártáson és a szervízelésen kívül a kereskedelemben és a logisztikában.
A 2010-es évek második fele óriási felfutást hozott: az éves magyarországi árbevétel a 2016-os 1,14 milliárd forintról 2019-re 4,52 milliárd forintra futott fel. A járvány első éve, 2020 azonban majdnem egyötödével visszanyeste a forgalmat, valamennyi üzletágat érintve. A vendéglátóipari egységek bezártak, nem kellett szervizelni a hűtöket, és nem is vásároltak újakat.
Mindent megtettünk a fennmaradásért, és sikerrel, ma pedig nagyon szép felfutás látszik
– mondta az ügyvezető. Ezt az alapozta meg, hogy a válság ellenére nem küldtek el munkavállalókat, sőt még a béreket is emelték, ami alapfeltétel, hiszen a megye munkaerőpiacán óriási a tülekedés a dolgozókért.
Ugrásra készen vártuk az újraindulást
– mondta Kiss János. Emellett korszerűsítettek is: 2018 és 2021 eleje között másfél milliárd forintot költöttek beruházásra, állami támogatásokat is felhasználva.
Jelenleg február végéig teljesen le vannak kötve a cég kapacitásai. Már elérték a rekord 2019-es év forgalmát, amihez képest egész évre 10-15 százalékos növekedést várnak, 4,8 milliárd forint környékére – mondta az ügyvezető.
A válság időszakában nőtt a belföldi piac súlya, az aránya idén 60 százalék körüli,
a kivitel főképp Nyugat- és Közép-Európába irányul, de például a Belgiumba eladott áruk végül Indiába kerülnek. Nem csak a vendéglátáshoz kapcsolódó termékeket gyártanak, az egészségügyi szektornak készült, saját fejlesztésű automata légtisztítójukhoz például nagy reményeket fűznek. A beszállítói határidők meghosszabbodásának problémája, ami 2020-ra és az év elejére volt jellemző, enyhülőben van, a nyersanyagárak emelkedése azonban – az acéllemezeké például közel 70 százalékkal nőtt – tíz százalék körüli áremelésre kényszerítette őket.