A német gazdaság színe-java, 36 nagyvállalat - a Continental és a Bosch autóipari beszállítóktól a BASF-ig és a Siemensig - állapodott meg, hogy összehangolják munkaerő-gazdálkodásukat – jelentették be pénteken. A cél az, hogy a cégek elbocsátás helyett lehetőség szerint inkább közvetlenül egymáshoz irányítsák át munkavállalóikat, akiket majd a képzés során is arra készítenek fel, hogy zökkenőmentesen tudjanak váltani a munkahelyek között.

Fotó: Akos Stiller / Bloomberg via Getty Images

A cégek az összefogás bejelentésekor utaltak a német szociális piacgazdasági modellre is, amely nagyobb befolyást biztosít a szakszervezeteknek, mint a profitmaximalizálásra összpontosító szabadpiaci kapitalizmus.

A kezdeményezés költségeit az érintett vállalatok eseti alapon osztják meg. Ha tehát egy gyár bezár, a programban résztvevő társaságok egyeztetnek, hogy a különböző képzettségű alkalmazottak, hol tudnának elhelyezkedni. A Continental és a Deutsche Bahn vasútvállalat már meg is állapodott, hogy az autóalkatrész-gyártó cég munkaerő-feleslegét átképzik a vasúti csoportnál betöltendő munkakörökre, a költségeket pedig megosztják.

Ismerjük a társadalmi költségeit, és szeretnénk minimalizálni

– mondta a Reutersnek Ariane Reinhart, a Continental emberi erőforrásokért felelős igazgatósági tagja, aki egyben a kezdeményezés szóvivője is. Hozzátette, hogy az új program szerinte a maga nemében úttörő jellegű, és már csak azért is szükség van rá, mert például 2020-ban a német gazdaságnak 63 milliárd eurójába került a munkanélküliség.

Bár amúgy a német munkanélküliség jelenleg viszonylag alacsony - márciusban 5 százalékon állt –, egyre sűrűsödnek a figyelmeztetések, melyek szerint nagyarányú leépítésekre kerülhet sor, ha a vállalatok nem alkalmazkodnak a klímapolitikai változásokhoz, illetve nem veszik fel a versenyt a külföldi konkurenciával olyan területeken, mint például a szoftverfejlesztés.

Az Ifo Intézet egyik tanulmánya is figyelmeztetett, hogy 2025-ig a belső égésű motorok gyártásához kapcsolódó 100 000 munkahely szűnhet meg, ha az autógyártók nem térnek át elég gyorsan az elektromos járművekre és nem képzik át a munkavállalókat.

Közben az országban a 2009-es 320 000-ről idén márciusra 850 000-re nőtt a betöltetlen álláshelyek száma is, és a munkaerőt kereső ágazatok közé tartozik a gépipar, a fémfeldolgozás, valamint a logisztika is.

Miközben a program valóban segítheti a német munkaerő-gazdálkodást, a tehetségek külföldről való bevonzása is elengedhetetlen - hangsúlyozta Thomas Ogilvie, a Deutsche Post HR-ért felelős igazgatósági tagja. Az új berlini kormány megígérte, hogy a kettős állampolgárság lehetővé tételével is megkönnyíti a külföldről érkező munkavállalók helyzetét.