Tavaly a Magyar Posta Zrt.-hez tartozó termékek és szolgáltatások értékesítésének nettó árbevétele elérte a 220,4 milliárd forintot az egy évvel korábbi 199,6 milliárd után

– olvasható az állami cég éves beszámolójában. A kiegészítő melléklet tanúsága szerint a logisztikai piacon évek óta zajló forgalomnövekedés a múlt évben is folytatódott, így a vállalat bevételeinek bővülése is elsősorban a gazdasági növekedésével és az elektronikus térhódításával függ össze. 

A kis csomagok, a fuvarozás és a raklapos szállítás is dinamikusan nőtt. 

A társaság – visszatekintése szerint – innovatív megoldások bevezetése mellett megőrizte részesedését a lendületesen bővülő csomaglogisztikai piacon, így a forgalmával együtt az árbevétele is emelkedett. Míg a reklámkiadványok kézbesítéséből és a belföldi hírlapterjesztésből kisebb bevétele származott az előző évinél, addig az elektronikus és nem hagyományos szolgáltatások (hibrid levél, közszolgálati szegmens) árbevétele nőtt.

Tavaly újra növekedési pályára állt a Magyar Posta – Fotó: KALLUS GYORGY

A főbb tevékenységek közül 

  • a levéltermékek értékesítése a tavalyelőtti 83,46 milliárd forintról 98,29 milliárdra nőtt,
  • a pénzforgalmi szolgáltatások a korábbi 49,4 milliárddal szemben 51,9-et hoztak,
  • míg a logisztikai termékek forgalma 29,6-ről 31,9 milliárdra hízott.

A sajáttőke-arányos jövedelmezőségi mutató 14,13 százalékponttal növekedett az előző évhez képest az adózott eredmény bővülése miatt. Az utóbbi kilőtt, az egy évvel korábbi 425 millió forintról 13,97 milliárdra, amit a társaság az eredménytartalékba tervez átvezetni. Az üzemi eredmény is megugrott, de kevésbé látványosan: 5,34 milliárd forintról 9,78 milliárdra. 

Az eladósodottsági mutató 20,18 százalékpontos csökkenését a kötelezettségállomány 13,48 százalékos esése és a sajáttőke-állomány 16,83-os növekedése okozta. A nettó eladósodottság 14,79 százalékponttal csökkent, elsősorban a kötelezettségek és a saját tőke értékének előző évhez viszonyított kedvező alakulásának következményeként. 

A beszámolási időszakban a társaság megvásárolta a Díjnetben 76 százalékos tulajdoni hányadot megtestesítő részvénycsomagot leányvállalataitól, a Díjbeszedő Holding Zrt.-től (25 százalék) és a Magyar Posta Vagyonkezelő Zrt.-től (51). 

Az Ukrajnában zajló háború miatt kialakult gazdasági helyzet kockázatai az energiaárak növekedése miatt elsődlegesen a költségeket érintik a Magyar Postánál. Bevételi oldalon – mivel az Oroszországgal, valamint Ukrajnával szembeni kitettség rendkívül alacsony – nem látnak jelentős kockázatot.

Figyelembe véve a széles körű ügyfélbázist, a postai szolgáltatások iránti kereslet stabilnak, kiszámíthatónak mondható. A beszámolóban kiemelték: a társaság menedzsmentje a tulajdonos magyar állam támogatásával biztosítja a folyamatos működőképesség fenntartását, és mindent megtesz az esetleges jövőbeni veszteségek minimalizálása érdekében.