BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megerősödve jött ki a járványból a Magyar Posta

A kieső bevételekkel és megnövekedett költségekkel járó 2020-as év után tavaly újra növekedési pályára állt a Magyar Posta. Nemcsak az árbevétel, hanem a profit is kilőtt, a logisztikai piacon évek óta zajló forgalomnövekedés a múlt évben is folytatódott, így a vállalat bevételeinek bővülése is elsősorban a gazdasági növekedésével és az elektronikus kereskedelem térhódításával függ össze.

Tavaly a Magyar Posta Zrt.-hez tartozó termékek és szolgáltatások értékesítésének nettó árbevétele elérte a 220,4 milliárd forintot az egy évvel korábbi 199,6 milliárd után

– olvasható az állami cég éves beszámolójában. A kiegészítő melléklet tanúsága szerint a logisztikai piacon évek óta zajló forgalomnövekedés a múlt évben is folytatódott, így a vállalat bevételeinek bővülése is elsősorban a gazdasági növekedésével és az elektronikus kereskedelem térhódításával függ össze. 

A kis csomagok, a fuvarozás és a raklapos szállítás is dinamikusan nőtt. 

A társaság – visszatekintése szerint – innovatív megoldások bevezetése mellett megőrizte részesedését a lendületesen bővülő csomaglogisztikai piacon, így a forgalmával együtt az árbevétele is emelkedett. Míg a reklámkiadványok kézbesítéséből és a belföldi hírlapterjesztésből kisebb bevétele származott az előző évinél, addig az elektronikus és nem hagyományos szolgáltatások (hibrid levél, közszolgálati szegmens) árbevétele nőtt.

Tavaly újra növekedési pályára állt a Magyar Posta – Fotó: KALLUS GYORGY

A főbb tevékenységek közül 

  • a levéltermékek értékesítése a tavalyelőtti 83,46 milliárd forintról 98,29 milliárdra nőtt,
  • a pénzforgalmi szolgáltatások a korábbi 49,4 milliárddal szemben 51,9-et hoztak,
  • míg a logisztikai termékek forgalma 29,6-ről 31,9 milliárdra hízott.

A sajáttőke-arányos jövedelmezőségi mutató 14,13 százalékponttal növekedett az előző évhez képest az adózott eredmény bővülése miatt. Az utóbbi kilőtt, az egy évvel korábbi 425 millió forintról 13,97 milliárdra, amit a társaság az eredménytartalékba tervez átvezetni. Az üzemi eredmény is megugrott, de kevésbé látványosan: 5,34 milliárd forintról 9,78 milliárdra. 

Az eladósodottsági mutató 20,18 százalékpontos csökkenését a kötelezettségállomány 13,48 százalékos esése és a sajáttőke-állomány 16,83-os növekedése okozta. A nettó eladósodottság 14,79 százalékponttal csökkent, elsősorban a kötelezettségek és a saját tőke értékének előző évhez viszonyított kedvező alakulásának következményeként. 

A beszámolási időszakban a társaság megvásárolta a Díjnetben 76 százalékos tulajdoni hányadot megtestesítő részvénycsomagot leányvállalataitól, a Díjbeszedő Holding Zrt.-től (25 százalék) és a Magyar Posta Vagyonkezelő Zrt.-től (51). 

Az Ukrajnában zajló háború miatt kialakult gazdasági helyzet kockázatai az energiaárak növekedése miatt elsődlegesen a költségeket érintik a Magyar Postánál. Bevételi oldalon – mivel az Oroszországgal, valamint Ukrajnával szembeni kitettség rendkívül alacsony – nem látnak jelentős kockázatot.

Figyelembe véve a széles körű ügyfélbázist, a postai szolgáltatások iránti kereslet stabilnak, kiszámíthatónak mondható. A beszámolóban kiemelték: a társaság menedzsmentje a tulajdonos magyar állam támogatásával biztosítja a folyamatos működőképesség fenntartását, és mindent megtesz az esetleges jövőbeni veszteségek minimalizálása érdekében.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.