Több mint a duplájára növelte nyereségét a Contemporary Amperex Technology Co. Limited, rövid nevén a CATL. A magyarországi, 7,6 milliárd dolláros óriásberuházását másfél hete bejelentő kínai akkumulátorgyártó vállalat a második negyedévben 974,6 milliárd dolláros profitra tett szert, miközben árbevétele 9,38 milliárd dollárra ugrott, az egy évvel korábbi két és félszeresére. 

CATL battery cell factory
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Az adatok közel esnek a Refinitiv elemzői konszenzusához. Ugyanakkor az alapanyagárak gyors növekedése – különösen a lítiumé – mély nyomot hagyott az üzemi marzson, amely az egy évvel korábbi 22 százalékról 15 százalékra olvadt. 

A CATL az alapanyagok drágulásával járó költségemelkedést igyekszik „dinamikus árazási rendszerével” megrendelőire áthárítani, és ezt egyelőre különösebb gond nélkül megteheti. Beszállítóival hosszú távú szerződést köt, és növeli a visszagyűjtött akkumulátorok újrahasznosítási arányát is.

A fogalom és a nyereség látványos növekedését a cég vezetése egyértelműen a kínai elektromosautó-kereslet megugrására vezeti vissza, de a külföldi igények is nagyban hozzájárultak ehhez. 

Keresletet pedig a villanyautó-vásárlásokhoz adott jelentős állami adókedvezmény hajtja,

 valamint az, hogy a cégek egyre több új modellel árasztják el a piacot. 

Emellett a gyártást a koronavírus-járványt követő újraindulás is felpörgette. Mindennek eredményeként az idei első félévben a kínai elektromosautó-eladások 120 százalékkal haladták meg a tavalyiakat, miközben a teljes piac 6,6 százalékkal zsugorodott a kínai autógyártók szakmai szövetségének adatai szerint.

 

A világ akkugyártó kapacitásának 34,8 százalékát magáénak tudó 

CATL egy év alatt 6,2 százalékponttal növelte előnyét versenytársai, főként a dél-koreaiak (Samsung, LGES) előtt.

Legfontosabb partnerei, így a Volkswagen, a Tesla és a BMW önállóan vagy vegyesvállalataik révén jelentős kínai autógyártó kapacitásokkal rendelkezik.