A hivatal elnöke a lapnak nyilatkozva kifejtette, hogy a magyar hatóság a digitális óriásvállalatok közül jelenleg a TikTok, a Viber és a Google bizonyos megoldásait vizsgálja. A Viber ellen indított eljárásnál az a kérdés – akárcsak a Facebook esetében –, hogy adataikkal fizetnek-e a felhasználók a szolgáltatásokért.

Illustration Of TikTok Logo
Fotó: Nicolas Economou / NurPhoto via AFP

A kínai tulajdonú, Amerikában bejegyzett TikTok gyakorlatát elemezve

a versenyhatóságnál felmerült, hogy a videómegosztó valószínűleg nem tájékoztat megfelelően a kezelt adatok felhasználásáról, de emellett a hivatal a reklámok ügyében is fogalmazott meg kételyeket

– tájékoztatott.

A TikToknál kizsigerelik a dolgozókat – állítja egy korábbi magas beosztású alkalmazott

A volt menedzser lemondott az óriási fizetéséről, mert nem bírta elviselni a kínai céget.

A vizsgálata a Google-nál annak tisztázásáért indult, hogy a vállalat jogsértően befolyásolja-e a dalszöveg közzétételével foglalkozó piaci szereplők közötti versenyt azzal, hogy a többi honlap linkjei előtt a saját szolgáltatását helyezi el.

Rigó Csaba Balázs felidézte, hogy a tavasszal életbe lépő uniós előírások új feladatokat adnak a versenyhatóságnak a technológiai cégek esetleges jogsértő megoldásainak kivizsgálásában, versenyfelügyeleti eljárást indíthatnak annak megállapítására, hogy a digitális platformszolgáltatók megfelelnek-e az uniós jogszabályban foglalt kötelezettségeiknek.

A hivatal elnöke emlékeztetett, hogy 

a GVH számos eljárást lefolytatott a piacvezető óriáscégeknél, így született már magyar határozat a PayPal, az Apple, a Google, a Facebook és a Booking.com esetében is. 

A holland szállásfoglaló cég például agresszív pszichés nyomásgyakorlással késztette a felhasználókat mihamarabbi foglalásra – részletezte.

Felhívta a figyelmet arra, hogy számos fogyasztó nincs tisztában az általa átadott adatokkal, pedig a személyes adatok értéke adott esetben messze meghaladhatja egy-egy átlagos értékű előfizetési díj nagyságát.

Arról is beszámolt, hogy 2022-ben a Yettel 1,3 milliárd forint, az Alza 450 millió forint, a Vodafone pedig 245 millió forint fogyasztói jóvátételt vállalt a GVH eljárásának eredményként.

A versenyhatóság elnöke leszögezte, hogy a Vodafone Magyarország megvásárlásánál a kormány jogszerűen járt el, a versenyhivatali eljárás alóli mentesítés jogintézménye széles körben elterjedt szerte a világban.

Önmagában az összefonódás is lehet közérdek, és egy új, erősebb piaci szereplő megjelenése éppen hogy erősítheti is a versenyt a telekommunikációs szektorban, ami a fogyasztók javára válhat

– vélekedett.

A lapban felidézték a hónap elején tett bejelentést, miszerint a Vodafone magyar tulajdonba kerül, a vállalatot megveszi a 4iG Nyrt. leányvállalataként működő Antenna Hungária, illetve a magyar állam képviseletében a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt.; az előbbi a magyar Vodafone 51, az utóbbi a 49 százalékát szerzi meg. A 660 milliárd forintos tranzakciót nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítette a kormány, ezért a felvásárlást nem vizsgálja a GVH.