Nemsokára a hazai belföldi forgalomban is lesznek olyan vonalak, ahol akár óránként 160 kilométeres sebességgel járhatnak a vonatok, és az egyik szomszédos ország fővárosát is könnyebb lesz elérni vonattal – írta meg a Növekedés.hu.

20210203 BudapestKelenföld pályaudvarfotó: Keresztesi Balázs KB Metropol20210203 Budapest
Kelenföld pályaudvar
fotó: Keresztesi Balázs KB 
Metropol
MÁV, vonat
Egyes szakaszokon 160-nal is repeszthetnek a magyar vonatok.
Fotó: RKH

A portál megkérdezte a MÁV-ot, mely vonalakon emelkedik az engedélyezett sebesség, és milyen fejlesztések várhatóak a vasútnál. Ebből kiderült, hogy a Magyarországon kiépített, nagyjából 8000 kilométernyi hazai vasúti pályából 2803 kilométer villamosított, és a MÁV által üzemeltetett hálózat jelentős részén 100 vagy 120 kilométer az engedélyezett legnagyobb sebesség.

Ezt szeretnék bizonyos szakaszokon óránként 160 kilométerre emelni.

Erre jelenleg a Budapest–Hegyeshalom fővonal Tata és Hegyeshalom közötti bizonyos szakaszain van lehetőség, ami az arra közlekedő InterCity vonatok és nemzetközi gyorsvonatok esetében engedélyezhető is. Ennek köszönhetően gyorsulni fog a Budapest és Bécs közötti vasúti közlekedés.

A Budapest–Hegyeshalom fővonal mellett hamarosan más vonalakon is lesznek olyan szakaszok, ahol 160 kilométerre emeli az engedélyezett sebességet a vasúttársaság:

  • Püspökladány és Debrecen között 120-ról 160 kilométer/órára;
  • Százhalombatta és Pusztaszabolcs között szintén 120-ról 160 kilométer/órára;
  • Aszód és Hatvan viszonylatban pedig 100-ról 160 kilométer/órára emelik a sebességhatárt.

Ahhoz, hogy a sebességhatárt meg lehessen emelni, nem elég csak az infrastruktúrát fejleszteni, a járműpark esetében is több kritériumnak kell megfelelni. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy a vonatok rendelkezzenek az úgynevezett ETCS vonatbefolyásoló rendszerrel.

Az ETCS folyamatosan monitorozza a jármű sebességét, a menetengedélyek és pályaadatok alapján figyelmeztetési, üzemi és sebességprofilokat számol, amelyek betartását kikényszeríti a mozdonyvezetőtől. Ha a mozdonyvezető ezt figyelmen kívül hagyja, a rendszer megkezdi a sebesség csökkentését, a fékezést, vagy indokolt esetben akár a vészfékezést is.

A MÁV tájékoztatása szerint az összes KISS motorvonat rendelkezik már ilyen berendezéssel, és az év végéig mind a 123 darab FLIRT vonat is el lesz látva a rendszerrel.