Bőven az éves felett növelte nettó értékesítési árbevételét a Lidl Magyarország Bt. A tegnap leadott pénzügyi beszámolója szerint az árbevétel növekedése 30 százalék körül alakult, ám némileg csökkent az adózott eredménye, de még így is 25 milliárd forint lett. Tavalyelőtt 33 milliárd forint nyereséggel zárta a cég az évet.

20220824 Budapest 
Lidl 
Illusztráció20220824 Budapest Lidl IllusztrációFotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG A képen: bevásárlókocsi
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Az elábén, vagyis az eladott áruk beszerzési értékének változásán látszik, hogy az infláció alaposan átalakította az élelmiszer-kereskedelmi piac forgalmi nagyságát. Tavalyelőtt 542 milliárd forintot költött a „kiárult” termékekre a Lidl, amelyből 746 milliárd forint forgalmat csinált, a most lezárt pénzügyi évben viszont már 718 milliárd forintot fordított az említett termékekre, és ebből 971 milliárd forint forgalma keletkezett. 

A kettő közötti különbségből csaknem 50 milliárd forint többletbevétel származik. Ugyanakkor nem meglepő, hogy csökkent a cég nyeresége, tetemes többletet kellett a munkaerőre és a rezsire költenie.

Érdekes mutató még az egy négyzetméterre és az egy munkavállalóra jutó forgalom. Az utóbbi könnyebben számolható ki, ez az összeg 114 millió forint. Az előbbi, 200 ezer négyzetméteres becsült kiskereskedelmi felület mellett 4,8 millió forint. A cég profitrátája a tavalyi pénzügyi évben 2,5 százalék körül alakult, ami nem rossz, de önmagához képest nem is jó. 

A kiskereskedelemben jellemzően 1-2 százalékos profitrával működnek a vállalkozások, tehát innen nézve egész jó, de ismerve a cég korábbi rátáit, ami volt már 4 százalék is, gyenge.

A cég pénzügyi beszámolóját nagyon várta már a piac, mivel az élelmiszer-kereskedelemben és -feldolgozóiparban szigorú vizsgálatokat folytat a Az ágazati szereplők ennek tükrében kíváncsiak voltak, hogy a legnagyobb magyar kiskereskedelmi szereplő pontosan mit is csinált a tavalyi pénzügyi évben. A helyzet az, hogy nemigen látni anomáliákat a pénzügyi beszámolóban. Első ránézésre az inflációs környezet és a lassan, de biztosan csökkenő vásárlóerő-aktivitás is tetten érhető a számokon, továbbá az is, hogy a diszkontlánc jókora piacokat hódított el a versenytársak elől.