BYD: közelednek az egymillióhoz, távolodnak a Mercedestől
Ha így megy tovább, a BYD alkalmazottainak száma egy éven belül átlépheti az egymilliós határt, ami nem is lenne meglepő az elektromosautó-gyártó terjeszkedési tempóját látva. A BYD a múlt hét végén köszönthette 900 ezredik munkavállalóját, és a sencseni székhelyű óriásvállalat egészen pontosan 900 608 fővel indította a mostani hetet – ezt Li Jung-fej jelentette be a Weibo közösségi oldalon.

Az idei évet „csak” 703 504 dolgozóval nyitották. A növekmény a Magyarország „második fővárosának” titulált Debrecen teljes lélekszámának felel meg. Abban nincs meglepetés, hogy a BYD ezzel a létszámával a tőzsdén jegyzett 5300 A-kategóriás kínai vállalat között toronymagasan vezet, a második helyezett jelenleg a JingDong Mall, közismertebb nevén a JD.com kiskereskedelmi lánc, amelynek az év eleji adatok szerint 517 ezer munkavállalója lehet.
A villamosműveket aligha éri be a BYD
Őket a China Mobile és az Agricultural Bank of China követi 452, illetve 451 ezres állománnyal. A helyzet közöttük mára változhatott, de a BYD négyszázezres előnyét aligha adja le egyhamar. Feljebb viszont nincs számára út, a State Grid Company of Chinával, azaz a helyi villamosművekkel nem vetekedhet, nála 1,72 millióan keresik a kenyerüket.
A járműszektorba a Qinchuan autógyártó 2003-ban történt megvásárlásával beszálló BYD kiemelt hangsúlyt fektet kutatás-fejlesztésre, e területen most 110 ezren dolgoznak náluk, közülük ötvenezret az elmúlt két évben vettek fel. A mérnök-technikusok állománya az év eleje óta hatezerrel nőtt, míg a fizikai dolgozóké csaknem 190 ezerrel.
Gyakorlatilag minden nyolcadik BYD-dolgozó a K+F-et erősíti, ami a technológiai versenyelőny megteremtésében hatalmas segítségükre van.
A BYD saját számításai szerint a világ legnagyobb mérnökgárdájával rendelkezik, külső szemlélő számára kétséges lehet, hogy ennyi embernek egyáltalán tudnak-e értelmes feladatot adni. Mindenesetre a BYD a bevételeinek mintegy 15 százalékát emésztik fel a foglalkoztatási költségek. A többi között
- a BYD,
- a Denza,
- a Fang Cheng Bao
- és a Yangwang
márkákat magába foglaló csoportnak az idén is jól fut a szekere, az augusztussal lezárt időszakban 2 328 449 darab elektromos autót és tölthető hibridet (PHEV) értékesített, ami 29,9 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Meglesz a négymilliós éves csúcs?
A napokban kisebbfajta vihart kavart és árfolyam-erősödést váltott ki a Morgan Stanley elemzője, Tim Hsiao jegyzete, amelyben egy BYD-nél lezajlott szakmai tájékoztatóra apellálva azt írta, hogy a BYD az idei tervét 3,62 millióról 4 millióra emelte. Ez azt jelenti, hogy az év utolsó négy hónapját átlagosan 420-420 ezer darabos értékesítéssel kellene zárniuk a cél biztos eléréséhez.

Magyarán halmozni kellene a rekordokat. Utóbb Li Jung-fej cáfolta, hogy ilyen kijelentés elhangzott volna az elemzőkkel folytatott beszélgetésen, de Hsiao nem helyesbített a témában.
A BYD-vel kapcsolatos friss hír, hogy a cég kivásárolta a Mercedes-Benzt kínai közös vállalatukból, a Denza luxusautókat gyártó Shenzhen Denza New Energy Automotive Co. Ltd. vegyesvállalatból, azaz a BYD a tavalyi 50-ről 90 százalékra történt befolyásnövelés után a maradék 10 százalékra is rátette a tenyerét. A 2011 februárjában alapított Denza az első nyolc hónapban 79 894 autót értékesített.


