A Boeing-botrány súlyosan keresztbe tehet a Ryanairnek
A Ryanair nem jósolt sok jót magának a jövő nyárra: a vállalat szerint a tervezettnél kevesebb utast fognak tudni kiszolgálni a Boeing késedelmes repülőgép-szállításai miatt – a légitársaságok frusztrációja egyre nő a válsággal küzdő gyártóval szemben. A fapados légitársaság a Boeing legnagyobb európai ügyfele: 2024 márciusa és júniusa között 30 darab Boeing 737-es repülőgépet kellett volna átvennie, hogy teljesíteni tudja ambiciózus növekedési céljait. Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója azonban egy brüsszeli iparági konferencián közölte, hogy ennél jóval kevesebbre számítanak: „Ha 10, 15 vagy 20 gépet kapunk, az már jónak számítana.”

A Ryanair célja, hogy az utasok számát a jelenlegi évi 200 millióról 2034-re 300 millióra növelje, de ehhez szüksége van az új 737-es gépek folyamatos szállítására. A Boeing nemrégiben ismertette 35 milliárd fontos tervét pénzügyi helyzetének megszilárdítására, néhány nappal azután, hogy bejelentették, 17 ezer munkahelyet szüntetnek meg, és késleltetik az első 777X gép kiszállítását.
A légitársaságok egyre türelmetlenebbek a késedelmek miatt, amelyek világszerte súlyosbították az új repülőgépek hiányát.
A Boeing riválisa, az Airbus szintén ellátásilánc-problémákkal küzd, amelyek késéseket okoznak a szállításokban – írja a Financial Times.
A Boeing késlekedését az iparág nagyjai mind megérzik
Ennek következtében sok légitársaság hosszabb ideig használja a régebbi, kevésbé hatékony gépeket, vagy lassítja növekedési terveit. Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy a Boeing 777X hosszú távú gépeinek első szállítása 2026-ra várható, öt évvel később, mint eredetileg tervezték. Tim Clark, az Emirates vezetője elmondta, hogy elvesztette a bizalmát a Boeing azon képességében, hogy pontos előrejelzéseket adjon a szállítási dátumokról.
Az Emirates drága módosításokat kellett végrehajtson a flottaprogramján a Boeing szerződéses kötelezettségeinek többszöri megszegése miatt.
Bár a Ryanair vezérigazgatója frusztrált a jelenlegi helyzet miatt, továbbra is bízik abban, hogy a Boeing képes lesz leküzdeni a kihívásokat, és megbízhatóan szállít majd a következő évtizedben. Azonban az új repülőgépek globális hiánya olyan súlyos, hogy egyes cégek már más légitársaságoktól próbálnak repülőgépeket vásárolni iparági események alkalmával – mondta Antonoaldo Neves, az Etihad vezérigazgatója.
A Boeing beszállítóinak veszteségei az első négy hétben összesen 900 millió dollárt tettek ki, míg a cég sztrájk által érintett, nem seattle-i dolgozóié 102 millió dollárt. A Boeing ügyfeleinek, a légitársaságoknak a vesztesége eddig 285 millió dollár világszerte.


