Energia

Sum János: Az ügyfél van a központban

Az MVM Zrt és az NKM augusztusi házasságával megjelent egy olyan piaci szereplő, amely egyesített portfóliójában a nukleáris, földgáz, és napenergia alapú termelés is benne van, és az energiaszolgáltatás szinte teljes palettáját lefedi szolgáltatásaival – mondta el Sum János, az MVM Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese a Világgazdaság Energiastratégia 2018 című konferenciáján.

Az MVM Zrt. az NKM csoporttal együtt a harmadik legnagyobb vállalat Magyarországon, Közép-Európában pedig a 33, és mintegy 4,2 millió lakossági ügyfelet szolgál ki – érzékeltette a társaság szerepét Sum János. Az MVM Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese számos átalakulást lát a szektorban:

sok változás tapasztalható és várható például az elosztó hálózat háza táján, megjelennek termelői oldalon olyan termelőegységek, mint a naperőművek, melyek hamarosan tömeges jelenséggé válhatnak.

Aktívabbá vált a hálózatmenedzselés, és a fogyasztók is aktivizálódnak. Ha például valaki vásárol egy elektromos autót, máris a garázsában szeretné tölteni – érzékeltette.

Egyre inkább szaporodnak okos technológiák, ezeket elsősorban a fogyasztói igények változása, mintsem az energiaipar fejlődése vezeti. De a szektornak lépést kell tartania ezzel, hiszen a változások hatására elmosódnak a határok a hagyományos energiacégek és a techcégek között, ami kihívást jelent. Ilyen, hogy sok új kereskedési csatorna van már, így például a BMW sem csak elektromos autókat gyárt, hanem töltőket is értékesít az ügyfeleknek.

Sum János, az MVM gazdasági vezérigazgató-helyettese
Fotó: Kallus György

A változások ugyanakkor új üzleti lehetőségeket is rejtenek a tradicionális energiaszolgáltatóknak. Sum János szerint a szektor nyereségtermelő képessége egyre inkább a szolgáltatások felé tolódik majd el, tíz éven belül az okos szolgáltatások részaránya a bevételekben 10-25 százalékra emelkedik.

Így a jövő versenyképessége az ügyfélkapcsolatok megtartásában rejlik

– hangsúlyozta az MVM gazdasági vezérigazgató-helyettese. Hozzátette, azon kell gondolkodnunk, hogy nem csak elektronokat adunk el, hanem sok más szolgáltatást is, ezeket össze lehet csomagolni és hatékonyan értékesíteni. Az ügyfelek ezeket a beépített szolgáltatásokat már most is megfizetik, csak nem tudnak róla, sok helyről, sok helyen fizetnek, redundáns módon.

A változásokat érzékelve a vállalatnál olyan új technológiák felé is nyitottak, mint az e-mobilitás, az épületenergetika, a különböző startupok, az innovatív ötletek támogatására pedig létrehozták Smart Future Lab porjektjüket.

Az MVM stratégiájának három pillérét a termelés, az infrastruktúra, valamint a közmű- és otthonszolgáltatás adja. Céljuk, hogy a több mint 4,2 millió ügyfelük számára közvetlenül nyújtsanak összetett energetikai és okos otthon megoldásokat. Az ügyfélorientáltság mellett további céljuk, hogy az ország energiaellátása ne sérüljön.

Sum János szerint a fotovoltaikus termelés irányába kell elmozdulni, az MVM számos ilyen projektben érdekelt az ország több pontján. Éppen a múlt héten pénteken adták át Felsőzsolcán a ország legnagyobb naperőműparkját, a következő ilyen nagy egység üzembe állítása Pakson várható – fűzte hozzá.

Az Energiastratégia 2018 című konferenciáról készült tudósításokat itt találja.

 

energia VG-konferencia MVM Sum János
Kapcsolódó cikkek