A Microsoft nevével visszaélő csalókra hívja fel a figyelmet a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézete. A szervezet a Facebook-oldalán szerdán azt írta: az elmúlt napokban egyre több bejelentés érkezett hozzájuk a Microsoft nevével visszaélő, angol nyelvű telefonhívásokkal kapcsolatban.
Hozzátették:
a csalók a Microsoft munkatársainak adják ki magukat és jelzik, hogy az áldozat számítógépét valamilyen veszély fenyegeti, például vírusos lett, és segítenének a problémát elhárítani.
Figyelmeztettek arra, hogy a csalók angolul beszélnek, a hívószámot meghamisítják, az ügyfélnél magyar telefonszám jelenik meg – ezt a csalási technikát hívószámspoofingnak nevezik.
A kibervédelmi intézet a honlapján közzétett figyelmeztetésben azt írta, a hozzájuk jelentett esetekben a csalóknak jellemzően nem sikerült rászedniük a hívott feleket, akik többnyire egyszerűen csak bontották a vonalat, azonban így is volt olyan, aki csak akkor kapcsolt, amikor a csalók már a bankkártyaadatait kérték tőle.
Az intézet felhívta a figyelmet:
hasonlóan az úgynevezett anydeskes csalásokhoz, ebben az esetben is arra próbálják rávenni az áldozatot, hogy telepítse a RemoteApp nevű programot az eszközére, ami egy azok közül a szoftverek közül, amelyekkel egy csaló átveheti az irányítást az áldozat számítógépe felett.
A csalók a program telepítése után arra terelik az áldozatot, hogy adja meg bankkártyaadatait, vagy lépjen be a netbankjába, amihez így a csaló is hozzáférhet.
Kiberbűnözés: a gyerekek adatait használják fel banki csalásokra a hekkerekA csalók a gyerekek adatait sokszor ugyanazokra a célokra használják fel, mint a felnőttekét, például bankszámlákat nyitnak a nevükben pénzmosás és csalások elkövetésére – utal rá az ESET egyik gyerekeknek és szülőknek szóló tanulmányában. |
A kibervédelmi intézet kiemelte: a Microsoft nem kezdeményez kéretlen telefonhívásokat, hogy személyes vagy pénzügyi adatokat kérjen, illetve hogy technikai segítséget adjon a számítógép javításához, és soha nem fogja kérni, hogy kriptovaluták – például – vagy ajándékkártyák formájában fizessenek az emberek a támogatásért.
Azt javasolják, hogy ha kicsit is gyanús egy bejövő hívás, bontsuk a vonalat, és hívjuk fel a szolgáltató hivatalos ügyfélszolgálatát, de ne azon a számon, amelyről kerestek bennünket.
Azt se fogadjuk el, ha az ügyintéző felajánlja, hogy átkapcsol minket egy másik kollégához, ez csupán trükk, és a maguk is call centerként működő kiberbűnözői hálózat egy másik tagjával fogjuk folytatni a beszélgetést.
A kibervédelmi intézet azt javasolja, senki ne telepítsen mások kérésére programot számítógépére, telefonjára.