A különböző iparágakat eltérően érintette a járvány miatt kialakult helyzet: volt, ahol kevesebb csomagolóanyagra volt szükség, de volt, ahol a tavaszi „karantén-zárás” miatt a megszokott mennyiség sokszorosára nőtt az igény. Ilyen terület volt például az e-kereskedelem és az FMCG szektor. Összességében elmondható, hogy a járvány
A fenntarthatósági célok, az online értékesítés ugrásszerű megnövekedése, a vevői igények és a logisztikai láncok változásai már évek óta olyan folyamatokat generáltak, amelyek átírták a csomagoló- és papíripari trendeket.
Például egyre inkább része a dizájnnak, a termék imázsának, a marketingnek. Másrészt a csomagolás az ellátási láncokban a logisztikai és termékkezelési folyamatokban is javíthat a hatékonyságon, hozzájárulhat a költségek csökkentéséhez. A szakember szerint miközben régebben a csomagolóanyagok elsődleges feladata a termék védelme volt, ma már ez csupán egy a sok közül. A gyártási technológia fejlődése lehetővé tette például a „polckész” dobozok gyártását, amelyek azonnal az áruházi polcokra kerülhetnek, és az eladást is segítik.
Szerte világban működnek innovatív csomagolóközpontok:
A hatékonyságjavulási törekvések a szállítás és logisztika terén is megjelennek, ahol azt is modellezik, hogy miként lehetne minél több terméket, minél kisebb helyen, minél kevesebb papíranyagot felhasználva raklapra helyezni és elszállítani. Ezen a téren akár 40%-kal jobb helykihasználtságot is sikerült elérni. Ezek mögött a fejlesztések mögött jelentős mérnöki, kutatói és elemző munka áll, és már 1%-os hatékonyságjavulás is hatalmas költségcsökkentést eredményezhet a szállításban.
A cél az, hogy csökkentsük az anyagfelhasználást és egyre több funkcióval ruházzuk fel a csomagolóanyagokat. Ha úgy tetszik, lassan beköszönt az okosdobozok kora
– tette hozzá Nagy Zoltán, a Dunapack konstrukciós vezetője.
Virtuális polcsor
Fotó: Dunapack
Ezáltal a különböző látványtervek könnyen összehasonlíthatóak, anélkül, hogy akár egy gramm papírt is felhasználnának. Ez a virtuális technológia a koronavírus-helyzet alatt különösen megkönnyítette az ügyfelekkel történő egyeztetést, hiszen fizikai érintkezés nélkül is képesek voltak ellenőrizni a prototípust. Mindez a jövőben még általánosabbá válhat, nemcsak azért, mert gyorsabb mint legyártani egy próbaverziót egy csomagolásból, hanem költséghatékonyabb és „zöldebb” megoldás is.