Harminc százalékkal emelkedhet a BKV-sok bére is
Háttérszámításokat kell letenniük az asztalra a napokban az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságoknak arról, hogy egy többéves, harmincszázalékos béremelési programnak milyen költségvonzata van – mondta Mészáros Melinda, a Liga Szakszervezetek vezetője a napilapnak. Az elnök emlékeztetett: az érdekképviselet már régóta szorgalmazza a bértárgyalások megkezdését az önkormányzati tulajdonú cégeknél is. Ennek első lépése, hogy az önkormányzatok a cégektől bekért adatok alapján a bérrendezéshez szükséges forrásigényüket meghatározzák, ezt követően akár állami kiegészítésre is számíthatnak. (A MÁV-al kapcsolatban február elején született megállapodás a béremelésről.)
A szakszervezeti vezető szerint – hasonlóan a postához, a Volánokhoz, a MÁV-hoz vagy a vízügyi szolgáltatókhoz – legalább hároméves, harmincszázalékos béremelésre van szükség, mivel az önkormányzati cégeknél elérhető keresetek leszakadtak az állami fenntartású intézményeknél megkereshető bérektől. (A béremelésben részesülő vasutasok szakszervezetei szerint azonban a magasabb fizetés sem oldja meg a gondokat!)
Ennek pedig az a veszélye, hogy például egy BKV-nál dolgozó buszvezető piacképesebb, magasabb bérezésért hamarosan valamelyik Volán-társasághoz szegődhet. A jelenség súlyos következményekkel járna: a budapesti cégnél a már amúgy is jellemző munkaerőhiány tovább nőne, így akár a közszolgáltatás is veszélybe kerülne.


