Az orosz–ukrán háború nem csupán katonai konfliktus, hanem egy komplex, a regionális stabilitást alapjai érintő válság, amely gazdasági következményeinek következtében Magyarország biztonsága és szuverenitása is veszélybe kerülhet. A konfliktus lezárása utáni helyzet során a gazdasági tényezők kiemelt elemzési szerepet játszanak, hiszen ezek közvetlenül befolyásolják a regionális stabilitást, a migrációs nyomást és Magyarország biztonságpolitikai érdekeit. A Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet elemzése szerint Ukrajna gazdasági összeomlása a legnagyobb veszély, ami bukott állammá süllyesztheti az országot, és széleskörű regionális instabilitást válthat ki.
A bukott állam – vagy ahogy a nemzetközi szakma hívja, failed state – fogalma a biztonságpolitikai szakirodalomban egy olyan államot jelöl, amely képtelen gyakorolni szuverenitását saját területén, és nem tudja ellátni az alapvető funkciót. Ez magában foglalja a rendfenntartást, a közszolgáltatások biztosítását, az igazságszolgáltatást, a határok ellenőrzését és – a legfontosabb elemként – a gazdaság működtetését. Szomália, Szudán és Afganisztán példái jól illusztrálják a bukott államokra jellemző szélesvkörű káoszt és emberi szenvedést. Ukrajna jelenlegi helyzete aggasztó hasonlóságot mutat ezekkel a példákkal, hiszen a tartós nyugati támogatás hiányában könnyen bukott állammá válhat.
A háború előtt is jelentős problémákkal küszködő ukrán gazdaság súlyos károkat szenvedett a fegyveres konfliktus évei alatt. Az infrastruktúra, különösen Kelet-Ukrajnában, jelentős károkat szenvedett, ami akadályozza a gazdasági helyreállítását is. A háború által okozott károk nagyságrendje még annál is nagyobb lehet, mint amennyire azt előzetesen várták a szakemberek, és a helyreállítás költségei a becslések szerint elképesztő mértékűek lesznek. Ezt tovább súlyosbíthatja, hogy az Oroszország által ellenőrzött területeken jelentős energiahordozók és nyersanyagok találhatók, amelyek kiaknázása Ukrajna számára lehetetlen. Ez a gazdasági függőség Oroszországtól tovább növeli Ukrajna sérülékenységét, és a jövőbeli konfliktusok kockázatát. A háború utáni gazdasági helyreállítás tehát rendkívül nehéz feladat lesz, amely a szükséges reformok mellett jelentős külföldi befektetéseket és támogatást.
A demográfiai helyzet is drámaian romlott az elmúlt években. Az ukrán gyerekek, fiatalok és nők tömeges elvándorlása, a magas halálozási ráta és a születések számának csökkenése miatt Ukrajna népessége zuhanórepülésbe kezdett. Ez a népességfogyás jelentős gazdasági következményekkel jár, mivel kevesebb munkaképes korú ember áll rendelkezésre a termelésben és a szolgáltatások nyújtásában. Az elöregedő társadalom, a szakképzett munkaerő hiánya és a fogyasztói kereslet csökkenése pedig elkerülhetetlenül tovább mélyíti a gazdasági válságot Ukrajnában. A kormány kapacitása a háború utáni gazdasági és társadalmi programok végrehajtására erősen korlátozott, a szükséges reformok és fejlesztések megvalósítása attól függ, hogy mennyi pénz érkezik majd az országba a fegyveres konfliktus után.
A háborút követően ugyanakkor a munkanélküliség várhatóan ugrásszerűen megnő, mind rövid, mind középtávon. Már a háború kitörése előtt is sok munkaképes korú ember hagyta el az országot, ez a tendencia a háború után is folytatódik fog a munkahelyek hiánya miatt. Bár Kijev külföldi állami segítségből hadigazdaságot működtet, a nagy értékű kereslettel csupán mesterségesen tartják fenn a gazdaságot. A külső támogatás megszűnése azonban a kereslet összeomlásához vezethet, ami súlyos gazdasági válságot okozhat. Ez az újabb krízis nemcsak a gazdasági mutatók romlását jelenti, hanem a társadalmi feszültségek és az instabilitás növekedését is. A hadigazdaság összeomlása ráadásul a polgári szektorra is súlyos hatással lesz, mivel megszűnik a nagy értékű állami kereslet.
A háború utáni Ukrajna számára a gazdasági stabilitás elérése elengedhetetlen. A külföldi befektetők bevonása, az infrastruktúra újjáépítése és a piacgazdasági reformok végrehajtása nélkül Ukrajna gazdasága nem lesz képes regenerálódni. A sikeres gazdasági helyreállítás azonban nemcsak Ukrajna érdeke, hanem a regionális stabilitás szempontjából is kulcsfontosságú. Egy gazdaságilag összeomlott Ukrajna tovább fokozza a migrációs nyomást, ami Magyarországot is közvetlenül érinti. A fegyverek sorsának kérdése is komoly biztonsági kockázatot rejt. A Varsói Szerződés felbomlása utáni tapasztalatok alapján Ukrajna kénytelen lehet eladni a nehézfegyvereket és a komplexebb eszközöket, amelyek instabil régiókba kerülhetnek, fokozva az ottani konfliktusokat és migrációs hullámokat generálva. A kézifegyverek feketepiaci terjedése is jelentős biztonsági kockázatot jelent, a szervezett bűnözés és a terrorizmus számára könnyen hozzáférhetővé válva. A fel nem robbant aknák pedig hosszú távú veszélyt jelentenek a civilekre, nem beszélve arról, hogy rendkívül költséges folyamat azok felderítése és semlegesítése. Biztonsági kockázatot jelenthet az is, hogy a fel nem használt aknákat a feketepiacon értékesíthetik, ami a civilek életét sodorja veszélybe.
A gazdasági összeomlás súlyosbítja a társadalmi feszültségeket, növeli a szervezett bűnözést és a szélsőséges csoportok befolyását. A munka nélküli, harctéri tapasztalattal rendelkező katonák könnyebben válhatnak a bűnözés részévé, a nem megfelelő reintegráció és a pszichológiai problémák pedig fokozzák ennek kockázatait. Különösen nagy fenyegetést jelentenek azok a volt katonák, akik nem akarnak vagy nem tudnak a munkaerőpiacon elhelyezkedni, hanem inkább a szürkezónában tevékenykednek, vagy a feketepiacon értékesítik a tapasztalatukat. Az sem kizárt az esetükben, hogy a hadseregben – a hazai és nyugati kiképzések során – megszerzett ismereteiket zsoldosként, katonai tanácsadóként, kiképzőként kamatoztatják a világ instabilabb övezeteiben. Az afrikai kontinensen számos olyan fegyveres konfliktus, polgárháború dúl, ahol – illegálisan – jó pénzt kereshetnek a volt ukrán katonák. A világ más részein, például Haitin is a volt katonák jelentős számban áramlottak be a szervezett bűnözésbe és a milíciákba, ami hozzájárult a nagyfokú instabilitás kialakulásához.
A történelmi tapasztalatok arra figyelmeztetnek mindenkit, hogy a súlyos emberi és érzelmi veszteség érzete azt is eredményezheti, hogy a társadalomban megerősödnek a radikális nézetek. Ez ráadásul nemcsak az adott államnak probléma, hanem az egész régióban alááshatja a biztonságot. Különösen nagy veszélyt jelenthet az Ukrajnában élő nemzeti kisebbségekre, különösképpen a kárpátaljai magyarokra, akik az előző évtizedekben folyamatosan az ukrán politika és a szélsőséges nacionalisták célkeresztjében álltak. Egy frusztrált ukrán társadalomban még többet szenvedhetnek a határon túli magyarok.
A regionális együttműködés és a proaktív biztonságpolitika elengedhetetlen a magyar érdekek védelméhez ebben a komplex és kihívásokkal teli helyzetben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.