Kiskereskedelem

További szabályozások elé néz a dohánypiac

A következő években a feketepiac visszaszorításának erősítésén lehet a fókusz hazai és nemzetközi szinten is a dohánykereskedelemben, az uniós szabályozás felülvizsgálásának folyamatába viszont az EU és a WHO sem enged túlzott betekintést a fogyasztóknak, a gyártóknak vagy a kereskedőknek.

Egy doboz cigaretta átlagára már a múlt év végén 1400 forint körül volt Magyarországon, ehhez képest piaci szakértők szerint a kétlépcsős – januári és áprilisi – jövedékiadó-változás előbb 134, majd további 94 forint emelkedést hoz. A jelentős árváltozásról szóló hírek mellett az már kevesebb figyelmet kapott, hogy a hazai dohánykereskedelem átalakulása lezajlott, az azt övező viták elcsendesedtek. A fogyasztó – és csak az – limitált számú, színes márkajelzéseket nélkülöző kirakatú üzletekben jut hozzá a termékéhez.

A kiskereskedők jól működő rendszerben kapják meg a termékeket, és az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. adatai szerint ez megfelelő jövedelmet is biztosít nekik.

Az Országos Dohányboltellátó Kft. csendben és szakszerűen végzi a dolgát, a korábban alkalomszerűen előforduló készlethiányokról nem hallani. A piaci szereplők – kicsik és nagyok – termékei eljutnak a fogyasztókhoz. Ráadásul a múlt év végéig az adóemelések ütemezetten követték egymást egy előre meghatározott sávban maradva, ami a feketepiacot is képes volt visszaszorítani.

Mint ismert, az adóemeléseknek külső okuk van, de a vonatkozó uniós szabályozás újragondolása már zajlik. A magyar kormány az adóemelések kapcsán kifejezésre juttatta álláspontját a közösségi szabályozásról, ennek alapján Magyarországot a nem teljesítők közé sorolta Brüsszel. A Pénzügyminisztérium is világossá tette, hogy Magyarországon nem kisebb az adóteher, mint más tagállamokban, de az áfa eltérő szintje miatt – ami fontos gazdaságpolitikai eszköz – eddig az úgynevezett EU-s jövedékiadó-egyenminimum nem teljesült. Az irányelv ugyanis meghatároz egy ilyen mércét függetlenül a tagállami szinten alkalmazott egyéb közterhektől. Ez arra a kritériumra vonatkozik, hogy

a cigaretták adóterhének el kell érnie az áruk 60 százalékát.

Ennek a létjogosultsága már korábban is megkérdőjeleződött, belátható, hogy nem járul hozzá a tagállamokban alkalmazott dohányárak harmonizálásához, sőt, ellentétes hatást válthat ki. Emellett az egy doboz cigarettára kivetett minimális adóforintot meghatározó kritériumra is utalt a szaktárca azzal az üzenettel, hogy figyelembe kell venni az egyes tagállamok közötti gazdasági és jövedelmi különbségeket. Ezzel együtt Magyarország ismét kiállni kényszerül a nemzeti érdekek védelmében a nagy és erős nyugat-európai tagállamokkal szemben, amelyek folyamatosan magasabb cigaretta­árakat kényszerítenek ki, és e célon felül az emelés módját és struktúráját is a számukra kedvező keretekben rögzítenék, kívül tartanák a nemzeti hatáskörből más tagállamok esetében is.

Fotó: Cseh Gábor / Vas Népe

Sokan az Egészségügyi Világszervezet dohányszabályozással foglalkozó ülésétől vártak egyértelmű iránymutatást, azt azonban tavalyról erre az évre halasztották. Az itt megszülető határozatok társadalmi és gazdasági hatása óriási, közvetlenül befolyásolják a Földön élő egymilliárd dohányzó, valamint a nem dohányzók mindennapjait. A szervezet meglehetősen zártan működik, és bár az unió máskor rendszerint az átláthatóságot szorgalmazza, a jelek szerint ebben az esetben az Európai Bizottságot nem zavarja, hogy egyelőre semmiféle kommunikáció, egyeztetés nincs a dohánytermelőkkel, kereskedőkkel, de még a fogyasztókkal sem.

Azt nehéz megjósolni, hogy a magyar kormánynak közvetve mekkora ráhatása lehet a szakpolitikai döntésekre, az mindenesetre nyílt titok, hogy a WHO asztalán az egyik legfontosabb kérdés a feketepiac elleni harc erősítése lesz. Köztudott, hogy az keleti határán fekvő Magyarország erősen ki van téve az olcsó keleti, főleg ukrajnai termékek feketekereskedelmének.

Ezért – más tagállamokkal együtt – a magyar kormány elindította a dohánytermékek nyomonkövetési rendszerét, amelyben minden termék egyedileg azonosítható, követhető.

A gyógyszeriparban is használt rendszerről annyit biztosan lehet tudni, hogy jelentős költségei vannak, ezért ha az Egészségügyi Világszervezet egy másik szisztémát erőltet rá a tagállamokra, az meglehetősen drága változást hoz. Ugyanezen az ülésen várhatóan a kevésbé káros nikotintermékek ügye is napirendre kerül, de az irányokról egyelőre nincs információ.

A határlezárással kevesebb a feketén érkező cigaretta

Ami a feketepiacot illeti, tavaly – vélhetően a vírushelyzet miatt – nem tettek közzé adatokat. Ugyanakkor a határlezárások következményeként vélhetően kevesebb cigaretta érkezett feketén az országba, és kevesebb is távozhatott. Az is fontos körülmény, hogy Magyarországon a cigarettadohányok, újfajta nikotintermékek és szivarkák (az utóbbiak adója valamivel alacsonyabb, mint a cigarettáé) egyfajta védőhálót képeznek azoknak, akik akár a pandémia, akár a drasztikus áremelkedések miatt legális cigarettát nem tudnak, ellenőrizetlen feketepiacit pedig nem akarnak venni. Ezeket együtt tekintve radikális átalakulás a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által közölt forgalmi adatokból nem látszik, azaz a feketepiac mérete a korábbi évek szintje körül lehet. | VG

 

WHO dohánypiac EU dohánykereskedelem
Kapcsolódó cikkek