kiemelt figyelem. Aki gyakran utazik vonattal, maga is tapasztalhatja, hogy egymást érik a beruházások a hazai vasútvonalakon. A 2009-es mérleg: tizenhat megvalósult projekt, amelyeket az idén további fejlesztések követnek. Mindez azt bizonyítja, hogy kiemelt figyelmet kap a vasúti közlekedés és áruszállítás feltételeinek javítása az Új Magyarország Fejlesztési Tervben (ÚMFT). Ennek a magyarázata az, hogy rossz állapotban vannak a pályatestek, elöregedett a járműpark, a villamosított pályaszakaszok aránya alacsony. Mindez nyilvánvalóan rontja a vasút versenyképességét a közúti közlekedéssel szemben.
Tavaly februárban adták át a Budapest-Ferencváros és Vecsés között felújított 15 kilométeres vasúti pályaszakaszt, amely jelentős szerepet tölt be az utasforgalomban és a nemzetközi árufuvarozásban. A beruházás első fázisaként Ferihegyen még 2007-ben új megállóhelyet építettek a repülőtér I-es terminálja mellett. A beruházással lehetővé vált a Nyugati pályaudvar és a Ferihegyi repülőtér közötti közvetlen vasúti összeköttetés. Az InterCity vonatok megállásával így akár Nyíregyházáról, Debrecenből és Szolnokról is közvetlenül elérhető a repülőtér.
Záhony térségében jelenleg vasúti és közútfejlesztési beruházások egyaránt folynak. A térség átfogó fejlesztését megalapozó vasúti nagyprojekt és közúti kiemelt projekt kivitelezése tavaly nyáron indult el az ukrán határnál. Az összesen csaknem 27 milliárd forintos uniós beruházással 2012 nyarára az EU keleti határának egyik legfontosabb vasúti-logisztikai csomópontjává válhat a térség.
A közlekedési nagyprojekteknél az engedélyezési eljárás felgyorsítását szolgálja, hogy „nemzetgazdaságilag kiemelt projekt” státust kaptak az ÚMFT Közlekedési Operatív Programjában (KÖZOP) szereplő fejlesztések. Ugyanakkor nagyprojekti voltukból – költségvetésük túllépi a közlekedésfejlesztési projekteknél megszabott 50 millió eurós határt – következik, hogy Brüszszelben is át kell esniük egy engedélyeztetési eljáráson. A vasúti fejlesztések közül ezen már szerencsésen túljutott a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítését szolgáló nagyprojekt. Ennek a 48,6 milliárd forint értékű fejlesztésnek a támogatási kérelmét a múlt év végén hagyta jóvá az Európai Bizottság. A megítélt 41,3 milliárd forintos uniós támogatás a projekt keretében lehetővé teszi, hogy összesen 116 kilométernyi vasútpályát újítsanak fel 2012 végéig, s a jelenlegi 60-80 km/óráról 120 km/órára növeljék a sebességet. Emellett a már villamosított és korszerű biztosítóberendezéssel felszerelt Sopron–Szombathely vonalszakaszhoz hasonlóan a Szombathely–Szentgotthárd vonalszakaszt is villamosítják, és korszerű biztosítóberendezéseket telepítenek oda is.
Ugyancsak már a folyamatban lévő fejlesztések közé tartozik a Budapest-Kelenföld–Székesfehérvár–Boba vasútvonal rekonstrukciójának I /1-es üteme. A csaknem 120 milliárd forintos beruházás keretében megépül a második vágány Kelenföld és Tárnok között. Emellett átépül a Kelenföld–Székesfehérvár közötti vasúti pálya, a villamos felső vezeték, és megújulnak a műtárgyak is.
Már zajlik az elővárosi vasúthálózat fejlesztését szolgáló projektek előkészítése. A budapesti agglomeráció 11 elővárosi vasútvonalát gyakorlatilag két projekt keretében korszerűsítik és bővítik. A 2,3 milliárd forintos, tisztán hazai támogatással megvalósuló beruházás a Keleti és a Nyugati pályaudvar csatlakozó vonalszakaszai elővárosi célú fejlesztését készíti elő (engedélyezési tervek, a járműtender műszaki paraméterei stb.). A KÖZOP keretében tervezett másik, 4,8 milliárd forint támogatású projekt keretében elkészülnek az engedélyezési, tender- és kiviteli tervek, valamint a teljes vonalhálózaton P+R parkolók tervei, s az összeállított támogatási kérelmek is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.