BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drágán kampányolnak a minisztériumok

Nagyságrendbeli különbségek vannak az egyes minisztériumok által kommunikációs célokra költött összegek nagysága között -- derül ki a Világgazdaság körkérdéséből. A tárcák egy része évente több száz millió forintot fordít különböző médiakampányok lebonyolítására, de a legtöbb esetben semmiféle összesítés nincs a kommunikációs kiadásokról.

Különböző kampányok lebonyolítása, pályázati vagy más jellegű információk közlése, valamint egyes új okmányok bevezetésére történő figyelemfelhívás a célja a minisztérumok által a különböző médiumokban megvásárolt hirdetéseknek. Egyes tárcáknál nem ritkák a több tíz millió forintos kampányok, de többségüknél nincsenek összesített adatok a kommunikációs költségekről, mert ezeket általában nem, vagy nemcsak elkülönített keretekből finanszírozzák.
A tárcák által lapunkhoz eljuttatott adatok szerint a legtöbb pénzt a Gazdasági Minisztérium (GM) fordítja kommunikációra. A GM médiakampányait -- az idei évben 330 millió forint plusz áfából -- az Ogilvy and Mother nevű cég bonyolítja le, amely közbeszerzési eljárás során nyerte el a tárca megbízását. A cég elsősorban a televíziókban, közterületi plakátokon szervez kampányokat, amelyek a tárca különböző programjait -- például a bérlakásépítést -- népszerűsítik. A GM pályázati felhívásai egy részét is a médiumokban teszi közzé, de ennek költségeit különböző célelőirányzatokból finanszírozza.
Szinte folyamatosan jelen van a médiumokban az Ifjúsági és Sportminisztérium (ISM). A tárca az idén a Budapest Sportcsarnok újjáépítésének támogatása, a futballhuliganizmus visszaszorítása, valamint a Sportfesztivál 2000 elnevezésű rendezvény népszerűsítése céljából szervezett jelentősebb médiakampányt. Az ISM-ben marketing- és kommunikációs költségekre 88 millió forint van elkülönítve, de ezt alkalmanként más minisztériumi források egészítik ki. Váczi János, az ISM kommunikációs igazgatója szerint a kampányok finanszírozásában nagy szerepe van a külső szponzoroknak. Például a "Szurkolj, ne háborúzz" kampány során a tárca -- a technikai költségek fedezésére szolgáló -- 16 millió forint ráfordítással mintegy 200 millió forint értékű hirdetési felülethez jutott, s 1600 óriásplakáttal az ország legnagyobb közterületi hirdetője volt 2000 első felében.
Egyetlen kampány fűződik az Egészségügyi Minisztérium nevéhez, amely 17 millió forintot fordított az anyatejes táplálást népszerűsítő projektre.
A gépjárműtörzskönyvek és az új személyi igazolványok bevezetésekor szervezett médiakampányt a Belügyminisztérium, de -- a tárca tájékoztatása szerint -- a költségek milliós nagyságrend alatt maradtak, mivel a televíziók díjtalanul sugározták a tárca által elkészített hirdetéseket. A BM elsősorban szervezőként vett részt a nemzetközi nőkereskedelem ellen folytatott "Ne dőlj be" elnevezésű kampányban.
A megkérdezettek közül a Pénzügyminisztérium és az Igazságügyi Minisztérium költi a legkevesebb pénzt kommunikációs célokra. A két tárca által évente megvásárolt hirdetések értéke nem éri el a milliós nagyságrendet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.