Az OTP körülbelül 100 ezer, lakáshitel-tartozást felhalmozó családdal szemben kezdeményezett végrehajtási eljárást, ebből 80 ezer eset a végrehajtási szakaszba, azaz a kilakoltatáshoz érkezett -- állítja a Roma Polgárjogi Alapítvány (RPA) elnöke, Horváth Aladár. A családok -- amelyeknek körülbelül egyharmada roma nemzetiségű -- akkor kerültek az adósságcsapdába, amikor még az 1990 előtt felvett, alacsony kamatozású lakáshitelek kamatait -- amelyek mögött az állam állt -- a kormány 1991-ben egyoldalúan megemelte. Az RPA 1998-ban beadvánnyal fordult az Alkotmánybírósához, hogy az egyoldalú, aránytalanul magas kamatemelést tekintsék alkotmányellenesnek, ám válasz még nem érkezett -- mondta Horváth Aladár.
Jelenleg 20 ezerre tehető azoknak a szerződéseknek a száma, amelyekre az érintettek hat hónapnál régebben nem fizettek -- áll az OTP kommunikációs osztályának lapunkhoz eljuttatott válaszlevelében, amely nem tér ki arra, hogy a tényleges kilakoltatás hány családot érinthet, és hogy a banknak mekkora a lakáshitel-tartozások miatti kinnlevősége.
Amennyiben az adósok rendszeres jövedelemmel rendelkeznek, szerződésmódosítással -- például a visszafizetési határidő meghosszabbításával -- és adósságátütemezéssel próbálja a bank rendezni a helyzetet -- áll a levélben.
A Szociális és Családügyi Minisztériumnak (SZCSM) azért nincsenek pontos adatai az esedékes kilakoltatásokról, mert sem az önkormányzatoknak, sem a lakáshitelt nyújtó OTP-nek nincs bejelentési kötelezettségük a minisztérium felé. A jogcím nélküli lakáshasználókat az önkormányzatok regisztrálják, a lakáshitellel tartozókat pedig az OTP. A minisztérium becslései szerint körülbelül 11 ezer család esett az adósságcsapdába, a végrehajtási fázisban pedig mintegy 2000 család lehet -- válaszolta lapunk kérdésére Szemkeő Judit. Az SZCSM politikai államtitkára szerint a végrehajtási fázisban lévő családok 90 százaléka biztos, hogy nem kerül utcára. Ezek a családok egyébként nagyrészt észak-magyarországiak, ahol a lakások állapotuk és a helyük miatt eladhatatlanok.
Ha bizonyíthatóan eladhatatlan az ingatlan -- azaz két árverésen sem kelt el --, akkor nem kerül sor a kilakoltatásra, mert az állam az OTP felé "rendezi az ügyet". A minisztérium olyan szerződést készül kötni az OTP-vel, hogy a bank jelezze az olyan eseteket az SZCSM-nek, amikor az ingatlan eladható. Ebben az esetben ugyanis a januárban megalakuló és tavaszra működőképessé váló kht. a helyi családsegítő és gyermekjóléti központok bevonásával rendezni fogja az esetet, ha valóban önhibájukon kívül kerültek nehéz helyzetbe a családok -- fejtette ki Szemkeő Judit. A közhasznú társaság büdzséje pontosan még nem ismert, de azt már tudni lehet, hogy minimum 200 millió forinttal fog gazdálkodni. Alapelv úgy biztosítani a lakhatást, hogy a lakó pénzhez nem juthat; így kiküszöbölhetők a visszaélések -- tette hozzá az államtitkár.
Arra a kérdésre, hogy az önkormányzatoknak milyen szerep jutna a probléma kapcsán, az államtitkár azt válaszolta: 1998 óta az önkormányzatoknak lehetőségük van arra, hogy központi költségvetési támogatással segítsék ki az adósságcsapdából a területükön lakó családokat, de ezzel a lehetőséggel kevés önkormányzat élt eddig. Továbbá 2000-től rendelkezésre áll a szociális lakásépítési program, de természetesen egyéb együttműködésre is lehetőség lenne -- tette hozzá.
A kilakoltatásra váró 80 ezer családról szóló hírre reagálva az államtitkár úgy véli: ezek nagy része feltehetően közműdíjtartozás, és arra vezethető vissza, hogy a díjbeszedő vállalatok csak az "utolsó pillanatban" értesítik az önkormányzatot.
Nincsenek a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) sem pontos adatai arról, hogy hány családra vár kilakoltatás. A problémakört a jövő év első felében át fogjuk tekinteni, mert sok olyan pont van, amely érinti az önkormányzatokat, és nem lehet szemet hunyni fölöttük -- felelte lapunk kérdésére Zongor Gábor főtitkár. Ilyen kérdés egyebek közt a bérlakások differenciáltabb lakbér-megállapítása; a kormányzati lakásprogram helyi megvalósítása, valamint az a közelmúltban hozott alkotmánybírósági döntés, miszerint nem alapvető állampolgári jog a lakhatás. Az önkormányzati szférának egyeztetett álláspontot kell kialakítania a kérdésben, amit a bankok és a kormányzat felé is képviselni tud.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.