A várakozásokkal ellentétben az Israel Aircraft Industries nem tett konkrét ajánlatot a napokban Izraelben járt magyar honvédelmi miniszternek. Szabó János a Világgazdaságnak elmondta: ottani partnereivel tárgyalva hét területen tartja lehetségesnek az együttműködést a két ország hadiipari cégei között.
A honvédelmi miniszter hozzátette, hogy a MiG-ek helyett ő inkább a helikopterek felújításában lát esélyt izraeli közreműködésre.
A gyári előírások miatt amúgy is nagyjavításra szoruló MiG--29-esek korszerűsítése, alkalmassá tétele a NATO-együttműködésre biztosra vehető. A miniszter megerősítette lapunk értesülését, hogy a következő hetekben a nemzetbiztonsági kabinet elé kerülő indítványa elfogadása nyomán a német--orosz konzorciummal újratárgyalják a korszerűsítésre ez év nyarán kötött elvi megállapodást. A cél az ár csökkentése, vagy több repülőgép átalakítása -. tudtuk meg.
A honvédelmi miniszter és a DaimlerChrysler Aerospace (DASA), valamint az orosz gyártó alkotta konzorciummal aláírt szándéknyilatkozat 14 magyar harci gép korszerűsítését tenné lehetővé közel 20 milliárd forintért. A csomag szűkítése eredményeképpen a MiG-ek átalakítása nagyrészt az elektronikára (például navigációs és rádióeszközök, idegen-barát felismerő rendszer) korlátozódna. A program azután torpant meg, hogy Peter Tufo budapesti amerikai nagykövet nyilvánosan bírálta az orosz technika megtartásának szándékát. Ezt követően Szabó János ajánlatot kért mind a felújításra, mind új, illetve használt gépek szállítására a szóba jöhető összes ország cégeitől.
Szabó János az időközben beszerzett információkkal indokolja a korszerűsítés felülvizsgálatát. Az ok valószínűleg a magyar légierő jövőjére vonatkozó háromlépcsős terv körvonalazódása. Eszerint már jövő tavasszal kormányzati döntés születhet használt nyugati gépek beszerzéséről, amelyek 2004--2005-ben kerülhetnek hadrendbe. (Eddig 12 vagy 24 darab használt amerikai F--16-os szállítására érkezett ajánlat; utóbbi összköltsége százmilliárd forint körüli lenne, ha megvesszük és korszerűsítjük a húszéves masinákat.)
A MiG--29-eseknek erre az átmeneti időre kell alkalmassá válniuk az együttműködésre a NATO-országok légierejével. A hosszú távú megoldás, új harci gépek vétele legkorábban 2010-ben kerülhet napirendre -. erősítette meg Szabó János. A miniszter mindenesetre már a messzi távolban megvalósuló fejlesztésre is kért ajánlatot a nyugati országoktól. Elismerte, hogy ezek megalapozottsága ingatag, nem csupán a távoli időpont miatt, hanem mert Nyugaton teljes rendszercserére készülnek. Az Egyesült Államok tíz-tizenkét év múlva állítja hadrendbe összfegyvernemi vadászbombázóját, a Joint Strike Fightert, az európai szövetségesek közül Német-, Olasz- és Spanyolország, valamint Nagy-Britannia 2005 körül veszi használatba a Eurofightert. (Előbbi ma ismert ára 40, utóbbié közel 70 millió dollár.) Új típusra másfél hete kapta meg az eddigi egyetlen ajánlatot a Honvédelmi Minisztérium. A svéd--brit Jas--39 Gripenből 14 darab 1,5-2 milliárd dollárba kerülne.
A légierő vezérkara egyébként változatlanul 36-40 darab harci géppel számol, noha a kormány tavaly úgy határozott, hogy hosszú távon a jelenlegi mennyiség elegendő az ország védelmére. Talla István altábornagy, a légierő vezérkari főnöke szavaiból kiderült, hogy a 21 darab harci feladatú MiG--29-es folyamatos elfogyására tekintettel már a használt típusból is közel húsz darabot kellene beszerezni. Kormányzati forrás szerint ez ismét "a katonák álmodozása".
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.