BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az első Volvo dízelmotor

Sajátságos a dízelmotor karrierje. Az egykor nehézkes, lomha motort csupán elnyűhetelenségéért és gazdaságosságáért kedvelték, mára azonban - tömegétől eltekintve - minden tekintetben versenytársa az Otto-motoroknak. Így aztán nem is csoda, ha olyan korántsem teherkocsimárka, mint az Alfa Romeo jó ideje bevezette az olajost, bár az a történelmi igazság, hogy Mercedes már az ötvenes években kínált dízelmotoros személyautót.

Azóta persze óriásit lépett előre a technológia, s ez a Volvót is arra késztette, hogy saját dízelmotort hozzon létre, s ez a D5 motor új fejezetet nyit a Volvo Cars történetében. Az S60 sportlimuzinban, az S80 presztízsautóban és a V70 kombiban debütált közös nyomócsövű, öthengeres alumíniummotor tömege mindössze 185 kilogramm, ami komoly előny mind a menetteljesítmények, mind a fogyasztás szempontjából.
A motor óriási, 340 newtonméteres forgatónyomatékának titka a variálható beömlésű turbófeltöltő.
A turbina beömlőoldalán elhelyezett mozgatható vezetőlapátok a motor egész fordulatszám-tartományában optimális áramlási viszonyokat és turbinahatásfokot teremtenek. Ezáltal már alacsony fordulatszámon nagy a nyomaték - a maximum 1750 fordulat/perctől mérhető -, lapos a nyomatékgörbe és nagy a teljesítmény.

A mozgatható lapátokat a motorelektronika működteti, optimális hatékonysággal szabályozva a turbina áramlási viszonyait. Ennek köszönhetően a motor azonnal reagál a gázpedálra, és nagyon kellemesen vezethető. A turbófeltöltőt a motorolaj hűti.

A közös nyomócsövű technika is fontos szerepet játszik a modern dízelmotorokban. A Volvo D5 már a második nemzedéket alkalmazza, nagyobb nyomással és terhelésfüggő dózis-, valamint nyomásszabályozással. A befecskendezett üzemanyag mennyiségét és az előbefecskendezést gyors működésű mágnesszelepek útján szabályozza az elektronika.

Az 1600 bar nyomáson történt befecskendezésnek köszönhető finom porlasztás hatására a lehető leghatékonyabb az égés, ugyanakkor minimumra csökken a nitrogén-oxidok és a részecskék kibocsátása.

Az emisszió további csökkentése érdekében a Volvo D5 a legfejlettebb kipufogógáz-visszavezetési rendszert (EGR - exhaust gas recirculation) kapta. A ki-pufogógáz egy részének visszajuttatása az égéstérbe még jobban leszorítja a nitrogén-oxid-emissziót.

Sajátságos a dízelmotor karrierje. Az egykor nehézkes, lomha motort csupán elnyűhetelenségéért és gazdaságosságáért kedvelték, mára azonban - tömegétől eltekintve - minden tekintetben versenytársa az Otto-motoroknak. Így aztán nem is csoda, ha olyan korántsem teherkocsimárka, mint az Alfa Romeo jó ideje bevezette az olajost, bár az a történelmi igazság, hogy Mercedes már az ötvenes években kínált dízelmotoros személyautót. DEMETER KÁLMÁN-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.