BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tíz év után rekordnézőszám

Tavaly több mint nyolcmillió jegy kelt el Budapest filmszínházaiban, ilyen magas nézőszámot 1990 óta nem értek el a fővárosi mozik, s ez körülbelül hétszázalékos növekedést jelentett az előző évihez képest - tudta meg lapunk a Filmforgalmazók Egyesületének titkárától, Feldmájer Sándortól.

Korábban a nyári hónapok holtszezonnak számítottak, a forgalmazók nem merték erre a néhány hétre időzíteni nagy filmek bemutatását, hiszen nehezen tudták becsalogatni a nézőket a meleg mozikba. Ez a helyzet gyökeresen megváltozott a korszerű, hűtött termek terjedésével. Így a forgalmazók tavaly már tudatosan nyáron mutattak be egy-két sikerfilmet, ilyen volt például a Hannibal vagy a Shrek című animációs film. A nyári holtszezon elmaradása mellett az is hozzájárulhatott a nézőszám növekedéséhez, hogy a teljes tavalyi filmkínálat jóval erőteljesebb volt, mint a 2000. évi.

A leglátogatottabb mozi tavaly is a 14 teremmel, 3100 ülőhellyel üzemelő Westend Ster Century Megaplex, ahol közel 1,5 millió nézőt regisztráltak. Az európai viszonylatban is ultramodern vetítőberendezésekkel felszerelt filmközpont látogatói forgalma ugyan 2 százalékkal csökkent 2000-hez képest, ám mégis tartja vezető pozícióját. A szintén a Ster Century-hálózat égisze alatt működő Campona mozi sem panaszkodhat, hiszen tavaly közel 600 ezer néző választotta a 11 teremmel és 2400 férőhellyel mozibarátokat váró megaplexet.

A budai Mammut mozi új szárnya szeptember 28-án nyílt meg, s máris elmondható, hogy az azóta összesen 13 teremmel működő moziközpont beváltotta a hozzá fűzött reményeket. A Mammut II. Mozi a Budapest Film tulajdona, míg a Mammut I. tetején lévő, első nyolc termet bérli a filmforgalmazó és moziüzemeltető fővárosi cég. A teljes létesítmény 13 terme 2001-ben összesen 908 ezer filmkedvelőt látott vendégül, s ez rendkívül szép eredmény azok után, hogy csak szeptember vége óta üzemel kibővített kapacitásával. A Mammut nemcsak központi fekvése és a háromórás ingyenes parkolás miatt az egyik legkedveltebb mozi Budapesten, hanem azért is, mert a multiplexeknél jóval szélesebb filmkínálat jellemzi (ami nem csoda, hiszen jórészt a Budapest Film forgalmazza az európai művészfilmeket és a magyar mozidarabokat). A cég tudatos koncepciója volt, hogy a Mammut mozi kínálatában mindenki megtalálja a magáét: a palettán szerepelnek a bevételeket hozó hollywoodi szuperprodukciók mellett európai közönség- és művészfilmek is.

Ezzel szemben nem vált be a tavaly közel 66 ezer nézőt regisztrált Cinema City Új Udvar, amely ugyan luxuskörülményeket és széles kínálatot biztosít, fekvése miatt mégsem keresett. Minden bizonnyal ez az oka annak, hogy 2001-ben csupán 0,8 százalékkal növelte látogatói számát. A Cinema City-mozikat az Israel Theatres cég üzemelteti, jelenlétük a budapesti piacon annak ellenére csekély, hogy a cég másik filmes központja, a Csepel Plaza kielégítően működik: 2001-ben közel 250 ezres nézőszámot produkált.

Az InterCom információi szerint az általuk üzemeltetett Hollywood Multiplex (HM)-lánc a legsikeresebb, a Duna Plaza bevásárlóközpontban működő mozija 2001 második leglátogatottabb filmes központja lett a maga 1,134 millió nézőjével. Az 1996. évi nyitás óta több mint 8 millió jegyet értékesítő központ tavaly 22 435 előadást tartott. A HM-lánc Lurdy Házban található mozijába tavaly több mint egymillióan váltottak jegyet, míg 2002 januárjától már az InterCom Rt. égisze alatt üzemelő Pólus mozi hat termére 543 ezren szavaztak. Az InterCom által üzemeltetett HM-lánc részeként működő Hollywood Multiplex Óbuda hét termébe tavaly közel félmillióan látogattak el. A 2000-ben megnyílt moziközpont három nagy vetítőjében olyan, új fejlesztésű hangfalrendszer található, amit a gyártó cég Európában először ennek a mozinak értékesített.

Érdekesség, hogy bár nem a legnagyobb moziközpont, tehát nem is ennek a legnagyobb a befogadóképessége, viszont a székek számához viszonyítva a legjobb, 30 százalékos kihasználtsággal a Corvin Budapest Filmpalota büszkélkedhet, amely tavaly 966 ezer nézőt csalt a vásznai elé. Igaz, a patinás filmközpont 2000-ben még több nézőt vonzott: akkor 1,042 millió vendég választotta a hattermes, 1500 férőhelyes Corvint, amely ezzel Európa legjobban kihasznált, multiplex rendszerű moziközpontja lett. Az Art-mozik sorában tavaly 3 százalékkal kevesebb néző látogatta a Művész mozi előadásait, mint 2000-ben, tavaly 239 ezer jegy kelt el, s ezzel a mozi kihasználtsága 40 százalékos. A Puskin moziban 2001-ben 199 ezer nézőt regisztráltak, az egy évvel korábbinál valamivel kevesebb érdeklődőt. Ezt a mozit a Corvinhoz és a Művészhez hasonlóan szintén a Budapest Film működteti, mint a Mammut mozit is, tehát megállapítható, hogy a cég által forgalmazott filmek iránt összességében nem csökkent az érdeklődés, csak a Mammut 13 termével némileg átrendeződött a művészfilmek vetítőpiaca is. Ugyanakkor a legutóbbi évek tapasztalata az, hogy az értékek iránt érdeklődők száma stabil: a fővárosi Art-hálózat látogatottsága évi 800-850 ezer fő körül mozog.

Ha megnézzük a tavalyi sikerfilmeket, A múmia visszatér című mozidarabot a UIP-Dunafilm forgalmazta, a Hannibalt, a Pearl Harbort, a Harry Pottert az InterCom. Körülbelül 242 ezren látták csak Budapesten a Shrek című animációs filmet, s ez rajzfilmek esetében rendkívül nagy sikert jelent. A tavalyi nézőszám azért is érdekes, mert közben körülbelül 17 százalékkal nőttek a jegyárak, bár a belépők nem érik el a tőlünk nyugatabbra megszokott 5-7 eurós, azaz 1200-1700 forintos árakat.

Budapest Filmpalota Tavaly több mint nyolcmillió jegy kelt el Budapest filmszínházaiban, ilyen magas nézőszámot 1990 óta nem értek el a fővárosi mozik, s ez körülbelül hétszázalékos növekedést jelentett az előző évihez képest - tudta meg lapunk a Filmforgalmazók Egyesületének titkárától, Feldmájer Sándortól. Munkatársainktól-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.