BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb védelmi beszerzéseket indítanak

A vegyvédelmi és a légiszállítási képesség fejlesztése, valamint egy új híradó-fejlesztési program beindítása áll a Honvédelmi Minisztérium (HM) 2004-es beszerzési programjának fókuszában. Fokozatos felfutás várható az URH-rádiók és a katonai terepjárók szállításában is.

Több új beszerzést indít 2004-ben a HM Beszerzési és Biztonsági Beruházási Hivatala (BBBH) a honvédség eszközállományának megújítása érdekében, a már elindított programok folytatása mellett. A legnagyobb tételt kétségkívül az új híradó-fejlesztési program elindítása jelenti. "A beszerzés eredményeként a honvédség egy korszerű és komplex kommunikációs és adatátviteli rendszerhez fog jutni, amelynek külföldi misszió esetén a világ bármely pontján alkalmazhatónak kell lennie" - fogalmazott Bese Ferenc. A HM BBBH vezérigazgatója elmondta: az új rendszernek a honvédségnél már meglévő és a norvég Kongsberg megvásárolandó rádiós eszközökkel is kompatibilisnek kell lennie. A tendereztetés várhatóan még idén megkezdődik, így a jövő év első felében megtörténhet a szállítócég kiválasztása.

Kiemelt fontosságot tulajdonít a HM a honvédség vegyvédelmi képességei fejlesztésének is, amelyre Magyarország a 2002-es prágai csúcstalálkozón a NATO irányába is kötelezettséget vállalt. A tárca 2004-ben mintegy 10 milliárd forintot fordítana egyéni védőfelszerelések és speciális tűzoltó gépkocsik, továbbá olyan mozgó laboratóriumok beszerzésére, amelyek harctéri körülmények között is képesek gyors analizálások elvégzésére. Ennek érdekében a HM BBBH a beszerzéseket célzó közbeszerzési eljárásokat még az idén el kívánja indítani.

A kormány a NATO-nak a honvédség légiszállítási képességének megteremtésére is ígéretet tett. Még nem dőlt el, hogy a HM használt vagy új repülőgépek megvásárlása, lízingelése, vagy bérlete mellett fog határozni. Felmerült az is, hogy a honvédség egy úgynevezett rendelkezésre állási szerződést kössön, amelynek értelmében a kiválasztandó vállalatnak a megrendelő eseti igényeinek megfelelően kellene bármikor meghatározott szállítási kapacitást a honvédség rendelkezésére bocsátani. Vásárlás esetén három géptípus: az amerikai C-130 Hercules, az orosz IL-76, valamint az ukrán AN-70 jöhet reálisan szóba, igaz, az utóbbi gépet egyelőre még egyetlen országban sem állították hadrendbe. A kérdésben a kormány várhatóan 2004-ben hoz döntést, s ettől függ majd a költségek nagysága és ütemezése is.

Jövőre megkezdődnek a tárgyalások a Gripen vadászgépek felfegyverzéséhez szükséges eszközök beszerzéséről is. A teljes program költségigénye a HM tájékoztatása szerint várhatóan eléri majd a 24 milliárd forintot, ám ez a jövő évi kiadások között még biztosan nem jelenik meg, mivel a fegyvereket - a vadászgépekkel párhuzamosan - csak az évtized második felében szállítanák le. Ennek megfelelően történne a kifizetés is 2005 és 2009 között.

Várhatóan jövőre születik döntés a honvédség helikopterparkjának korszerűsítéséről is. Az Mi-24-es helikopterek felújítására több alternatívát is vizsgálnak, ám egyelőre csak annyi bizonyos, hogy ezek a gépek üzemben fognak maradni. Az Mi-17-es gépek esetén még kétséges, hogy felújítják-e a meglévőket, vagy a HM új helikopterek beszerzése mellett határoz inkább.

A már elindított fejlesztési programok közül a HM jövőre a gépjármű-fejlesztési programot és az URH-rádiók vásárlását is folytatni kívánja, amelyek kapcsán a tárca beszerzési hivatala az idei év első felében kötötte meg a szerződéseket a szállítócégekkel. "Az URH-rádiókra az újabb híradós fejlesztés ellenére is szükség van" - erősítette meg Bese Ferenc. A Kongsberggel az év elején megkötött szerződés szerint 2004. március 31-ig 300 rádiót kell megkapnia a honvédségnek, amelyek szállítása már megkezdődött.

A gépjárműtender keretében a legnagyobb tételt jelentő terepjáró kategóriában a Rába Jármű Kft.-nek az idei néhány tucatot követően 2004-re közel száz jármű szállítására van érvényes szerződése. Ezt a megállapodást a HM beszerzési hivatala várhatóan kiegészíti, amelynek értelmében jövőre már több száz, terepjárói képességgel bíró, összkerék-meghajtású járművet vásárolnának meg. A másfél évtizedes gépjárműprogram teljes költségigénye korábbi becslések szerint eléri a 250 milliárd forintot, s a terepjárók mellett kisebb számban autóbuszokat és közúti összkerék-meghajtású járműveket is beszereznek. Az Ikarus Trade Kereskedelmi Kft. jövő év március 31-ig tizenöt városközi autóbuszt szállít a honvédség részére, ezzel szemben a közúti kategóriában jogvita akadályozza a beszerzést, s a HM BBBH várhatóan csak az eljárás végleges lezárását követően köti meg az első szállítási szerződést a nyertes Iveco SpA-val. (NIG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.