A döntéshozatali rendszerek működésének felgyorsítását célzó tendencia erősödik a nyugat-európai NATO-tagállamokban is a nemzetközi katonai műveletekben való részvétellel összefüggésben, ugyanakkor az egyes országokban alkalmazott szisztémák között jelentős különbségek vannak a helyi tradícióknak megfelelően. Molnár Ferenc, a Nemzetvédelmi Egyetem Stratégiai Védelmi Kutató Központjának főmunkatársa elmondta: az európai NATO-tagországokban egyaránt találni példát arra, hogy a törvényhozó, illetve hogy a végrehajtó hatalom hozza meg a döntéseket az adott ország katonáinak nemzetközi műveletekbe történő bevetéséről.
A szövetség tagállamai ebből a szempontból alapvetően három fő csoportra oszthatók. Az első csoportba tartoznak azok az államok, ahol a törvényhozó hatalomnak nincs érdemi beleszólása a döntésekbe, a katonák külföldre vezényléséről a végrehajtó hatalom maga rendelkezhet, amire Francia-, Spanyolország, Portugália vagy az Egyesült Királyság szolgáltathat példát. A második csoportosulásba sorolhatók azok a NATO-országok, ahol a döntés a törvényhozó hatalom jogkörébe tartozik, ám a parlament szerepe ezzel ki is merült, s a külföldi missziókkal kapcsolatos részletkérdéseket már a végrehajtó hatalom határozhatja meg, mint Olaszországban vagy Norvégiában.
A harmadik országcsoportba tartoznak azok az államok, ahol mind a nemzetközi katonai szerepvállalásról, mind az azzal kapcsolatos egyes részletkérdésekről a törvényhozó hatalomé a meghatározó szerep. Ezekben az államokban, így Németországban, Hollandiában, Dániában, valamint Csehországban, a parlament határozza meg pontosan a külföldre vezénylendő egységek mandátumának tartalmát és a felhatalmazás időhatárait is. Általánosságban nem lehet rangsort állítani az egyes szisztémák között, mert mindegyik demokratikus, és megfelelő jogszabályi feltételek és politikai kultúra mellett bármelyik kellően gyors és hatékony lehet - tette hozzá Molnár Ferenc. Mindenesetre a Nemzetvédelmi Egyetem szakértője szerint a trend egyértelműen a döntési mechanizmusok felgyorsításának irányába mutat, mivel a védelmi elemzések azt valószínűsítik, hogy a jövőben tovább növekszik a nemzetközi katonai beavatkozások száma a világban, s ezen belül az ad hoc koalíciókban végrehajtott akciók gyakorisága is növekedhet. A gyorsabb döntéshozatal feltételeinek megteremtésével kapcsolatos viták nem ismeretlenek Nyugat-Európában sem, még ha ezek nem is kerülnek ki minden esetben politikai színtérre. A körvonalazódó új magyar szabályozás az egységes szövetségesi felhatalmazással elindított műveletek, így a NATO- reagálóerők kapcsán megfelelő döntéshozatali rendszert alkothat - vélekedett Molnár Ferenc. A nem NATO-felhatalmazású akciók további kérdéseket vethetnek fel a jövőben, igaz, a magyar kormányzat felelőssége így is megnő, hiszen a válságövezetekben végrehajtott katonai akciók igen nagy kockázatokkal járnak. Ugyanakkor a kormány jogkörének kibővítése nem jelent automatikusan demokratikus deficitet, hiszen a végrehajtó hatalom felügyeletére megfelelő egyéb mechanizmusok maradnak érvényben. Katonai műveletek területén a demokratikus deficit kérdése az egyes államokhoz képest jóval égetőbb problémát jelent az Európai Unióban, amelynek jövőbeni nemzetközi katonai szerepvállalása feletti demokratikus kontroll kialakításának még csak formálódnak a megoldási lehetőségei - tette hozzá Molnár Ferenc.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.