BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kedvező tendenciák újabb kockázatokkal

A kedvező piaci tendenciák erősítése érdekében az államnak élnie kell gazdaságszervezői szerepével a hazai védelmi ipar segítése céljából - fogalmazott lapunknak adott interjújában Kovács Géza Péter. A Magyar Védelmi Ipari Szövetség (MVSZ) elnöke szerint a hadiipari megrendeléseknél az EU-csatlakozás után sem szabad mindig nyílt közbeszerzést folytatni.



z A hazai védelmi ipar éves forgalma újra 10 milliárd forint fölé emelkedett. Ez azt jelenti, hogy az ágazat kilábalt a válságból?

Azt jelentheti. Feltételes módban fogalmazok, mert az ágazat teljesen új pályán mozog a rendszerváltást megelőző időszakhoz képest, amikor a szocialista országokban a cégek egy-egy termékcsoportra szakosodva a helyi szükségleteket jóval meghaladó mennyiségben termelhettek. A fordulatot követően a védelmi ipar elvesztette kiváltságos helyzetét, s a külföldi kereslet visszaesése miatt lényegében azok a cégek tudtak életben maradni, amelyeknek sikerült megrendeléshez jutni a honvédségtől. A trend 1995 után fordult meg, majd a növekvő megrendeléseknek a NATO-csatlakozás adott új irányt az új minőségi követelmények megjelenésével, illetve nagyjából ekkortól vált érzékelhetővé az a politikai szándék, hogy a hazai védelmi ipart kiemelten kell segíteni. A tendenciákat tekintve azt gondolom, hogy a következő években tovább nőhet a védelmi iparban tevékenykedő cégek forgalma.



z Milyen hatása volt a honvédelmi tárca által lefolytatott védelmi felülvizsgálatnak?

Egy időre visszafogta a honvédségi megrendeléseket, és egyes területeken piaccsökkenést fog eredményezni, ám le is tisztázta, hogy később milyen szükségletekkel lehet számolni, s egyúttal látszik, hogy a megmaradó fegyvernemeknél a korszerűsítések és az új eszközök vásárlása miatt növekednek majd a megrendelések.



z Miként jelentkeznek a piacon a HM által meghirdetett hosszú távú beszerzési programok?

Volumenét tekintve mindenekelőtt a Gripen vadászgépek beszerzését, valamint a gépjármű- és a rádiófejlesztési programot kell megemlíteni, amelyek jelentős keresletnövekedést generálhatnak a hadiiparban. A szóban forgó termékeket Magyarországon nem gyártják egészben, ám az ezekkel összefüggő ellentételezésbe a magyar cégek is jelentős szerephez juthatnak. Bár az offset programokba eddig nem sok magyar védelmiipari cégnek sikerült bekapcsolódni, hosszabb távon ez akár ahhoz is eszközt jelenthet, hogy a hazai vállalatok hosszú kihagyás után a nemzetközi piacokon is újra megjelenjenek.



z Mit tudnak tenni ennek elősegítése érdekében?

A kedvező tendenciák segítése érdekében a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál (GKM) szorgalmazzuk, hogy az ellentételezést a hazai védelmi cégeknek hatékonyabb segítséget jelentő irányba fejlesszék. Ezt az ellentételező külföldi cégek magyarországi beszállítói kötelezettségének növelésével lehet elérni. A direkt offset erősítésével, a külföldi vállalatok közreműködésével akár olyan kapacitások is létrejöhetnének, amelyek jelenleg nincsenek meg a hazai védelmi iparban. Ez egyúttal hoszszú távú üzleti kapcsolatok létesítéséhez vezethet a felek között, ami a magyar vállalkozások megjelenését eredményezné a transzatlanti védelmi piacokon.



z Milyen fogadókészségre találtak?

Abszolút kedvező volt a fogadtatás, s folyamatos párbeszéd alakult ki a GKM és MVSZ között. Annyit máris sikerült elérni, hogy a tárca szervezetünkkkel együttműködve felmérést készítsen arról, hogy tagvállalataink milyen kapacitásokkal rendelkeznek, amelyek alkalmasak az ellentételezésbe való bekapcsolódásra. Persze a politikának kell eldöntenie, hogy elegendőnek tartja-e, ha a növekvő honvédségi igények miatt magától fejlődik a védelmi ipar, vagy kimondja: vannak olyan szegmensek, amelyeket nemzeti-biztonságpolitikai szempontok miatt kiemelten kell kezelni.



z Konkrétan mire gondol?

Vannak olyan területek, ahol kifejezetten a hazai termelésre kellene támaszkodni, így a katonai ruházatok, könnyű fegyverzetek, egyéni védőfelszerelések, valamint - a Kongsberg offset részeként - a kommunikációs eszközök beszerzése. Emellett Magyarországon jelentős tapasztalatok vannak a rádióelektronikai felderítés, az elektromos zavarás, valamint az információfeldolgozás területén is, amelyeket ugyancsak fel lehetne éleszteni. Az állam gazdaságszervező szerepe ezen a területen meghatározó lehet.



z A hadiiparra elkülönített állami pénz összege a költségvetés tervezete szerint jövőre jelentősen csökken.

A pályázati úton szétosztott pénzek nagyságrendje nem akkora, hogy érdemileg befolyásolná a piaci szereplők helyzetét. Ahhoz a jelenleginél nagyságrendileg több támogatásra lenne szükség.



z Magyarország NATO-tagságát jelentős befolyásoló tényezőként említette. Lefordítható-e ez üzleti haszonra is?

Komoly lehetőséget jelent, hogy a NATO milliárdos beruházásokat indított a honvédség légi irányítása, kommunikációs rendszere és reptéri fogadókészsége fejlesztésére, valamint a háromdimenziós radarok építésére. Több cég jutott megrendelésekhez, igaz, ez nem feltétlenül hadiipari vállalatokat jelent. Újabb lehetőséget jelent majd a TIPS rövidítéssel ellátott AGS - szövetségi földi megfigyelés - rendszer létrehozása, amely azt a célt szolgálja, hogy a levegőből az eddiginél hatékonyabban lehessen földi célokat megfigyelni. Ebbe a magyar cégek olyan mértékben tudnak majd bekapcsolódni, ahogy a kormány hajlandó részt vállalni a rendszer létrehozásában és működtetésében. Hasonló lehetőséget jelenthet a NATO AWACS repülőgépeit üzemeltető NAPMA rendszerhez való várható magyar csatlakozás is.



z Milyen benyomásokat szerzett a védelmi ipart felsorakoztató C+D kiállításon?

Nagyságában nem tért el az előző rendezvényektől, ám irányultságában előrelépés történt. Struktúrájában is változott, s úgy tapasztaltam, hogy a külföldi cégek intenzívebben keresik az együttműködési lehetőségeket a hazai vállalkozásokkal. Az is üdvözlendő, hogy a HM teljes mellszélességgel kiállt a rendezvény mellett. Fontos tény az orosz kiállítók visszatérése, ami nem elhanyagolható, tekintve, hogy a honvédség eszközeinek jelentős része még jó ideig orosz gyártású marad.



z Milyen következménye lehet a közbeszerzési törvény tervezett módosításának, amely megszüntetné a hazai cégek preferálásának lehetőségét magasabb ár esetén?

Az eddigi preferálási lehetőségnek a gyakorlatban nem volt nagy jelentősége, mivel a forráshiány miatt a megrendelő nem engedhette meg magának, hogy a magasabb árat kínáló szállítót válassza, még ha az hazai cég is. A közbeszerzési szabályok változása kapcsán jóval nagyobb veszélyt jelent, ha teljesen nyílttá válnak a védelmi beszerzések. A közösségi jog lehetőséget ad arra, hogy a védelmi ipari piacot ne kelljen teljesen megnyitni. Ezt a tagállamok többsége ki is használja, s beszerzéseik jelentős részénél nem írnak ki nyílt eljárást, amivel elsősorban saját cégeiket kívánják védelemben részesíteni. Ezt kellene követni Magyarországnak is, nem téve ki minden esetben a hazai cégeket a nyílt versenynek, miközben a konkurensek saját országukban jelentős védelmet élveznek, mert ennek az iparágnak igenis szüksége van az állam védelmére.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.