BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milliárdok marcipánból

Milliárdos forgalmú társasággá nőtte ki magát az egykor családi vállalkozásban indított pilisvörösvári marcipángyár. Szamos László tulajdonos szerint a sikert a minőségi alapanyagoknak és a kitartó munkának köszönheti a Szamos Marcipán.

Kétszemélyes családi vállalkozásként indult 1968-ban a mára több mint 250 főt foglalkoztató pilisvörösvári marcipáncég története. Az alapító, Szamos Mátyás cukrászmester feleségével és gyermekeivel együtt indította el saját vállalkozását. A legkisebb gyermek, Szamos László pályája az indulástól fogva elválaszthatatlan a családi üzlettől. Apja nyomdokain haladva tette le a cukrászvizsgát. Az iskola után 17 éves fejjel napi 16 órát dolgozott szülei mellett. Jelenleg a cég résztulajdonosa, és sógorával, Kelényi Gyulával együtt vezeti az 1,5 milliárd forint éves forgalmú, nyereséges pilisvörösvári gyárat, amely az elmúlt 36 évben a családi keretekből alaposan kinőtte magát.

Az indulás nem volt könnyű: az önkormányzat szakhatósága ugyanis nem engedélyezte a család számára az üzletnyitást, mondván, a nyolcadik kerületi lakosság jól ellátott a cukrászdákból. A vállalkozás végül Pilisszántón indult, ahol Domján Ferenc cukrásznál béreltek üzlethelyiséget. Nagy lépést jelentett, amikor Pilisvörösváron 1971-ben saját üzletet nyitottak a család tulajdonába kerülő ingatlanon. Ekkor már azt is megengedhették maguknak, hogy egy alkalmazottat is felvegyenek, a marcipántermékeket pedig vonattal terítette a család országszerte. A létszám később lassan növekedni kezdett. 1985-ben már tíz alkalmazottjuk volt. Ekkor újabb ingatlant vásároltak, ahol üzemet építettek. Az újabb jelentős lépést egy osztrák üzletfél megjelenése jelentette. 1993-ban a társaság ugyanis nagy mennyiségű megrendelést eszközölt, amely miatt tovább kellett bővíteni a kapacitást. A marcipángyár ekkor megvásárolt egy iskolaépületet, ahol újabb üzemet alakított ki. Mostanra azonban már ezt is kinőtte a cég; a rendelések meghaladják a kapacitást. Az osztrák megrendelés 300-400 millió forintot jelent az 1,5 milliárdos összbevételből.

A Szamos Marcipán célja, hogy a vevőket teljes mértékben kielégítse - vallja Szamos László. A szülők mindig tudták: érdemes megmaradni ebben a szakmában. A matematika-fizika tanár nővér és annak gépészmérnök férje is beépült a vállalkozásba 1980-ban. Ettől az időtől Szamos László már a szakmai feladatok ügyviteléért felelős, a gazdasági és a pénzügyek irányítás a sógora kezébe került, aki ugyancsak megtanult marcipánrózsát készíteni, míg a nővére a designért felelős.

Szamos László szerint az egyik legnehezebb feladat, hogy a családiból középvállalkozássá nőtt üzletben megtartsák a családias szellemet. A Szamos Marcipán vezetői vallják, hogy az összefogás, a közös érdek viszi előre a társaságot, miközben a cég életfilozófiája a minőség. Ennek tudatában a legjobb minőségű alapanyagokkal dolgoznak - mondja Szamos László.

A sikerhez a tehetség és sok munkával előállított minőség mellett egy kis plusz is kell - szokta mondani az alapító Szamos Mátyás. A jövő viszont millióegy problémát is rejteget - véli a fia. A cél, hogy a céget talpon tudja tartani a társaság az európai uniós csatlakozást követően is. Előnyt jelenthet a Szamos-üzlethálózat, amely miatt a Szamos Marcipán nem függ a kereskedőktől. Igaz, a cég ismert, a multinacionális vállalatokkal viszont nehéz lesz felvenni a versenyt. Még az is elképzelhető, hogy a Szamos édesipari termékei megsínylik a csatlakozást. Szamos László szerint a talpon maradás elsődleges feltétele, hogy minden területen a maximumot nyújtsák.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.