BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fejlesztik a gönyűi kikötőt

Várhatóan a jövő héten dönt a Győr–Gönyű kikötőnél tervezett vasúti összeköttetés kiépítésének finanszírozásához felhasználható több, mint hétmilliárd forint európai uniós forrás sorsáról a környezetvédelmi és infrastruktúra-fejlesztési operatív program (kiop) irányító hatósága. Mint ismert, eljárási szabálytalanságok miatt megtagadta e pénzek kifizetését a hatóság, a vasútépítési tendert kiírt Észak-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóságot pedig kétszer is megbírságolta.

Pintér Ákos, a Győr–Gönyű Kikötő Zrt. vezérigazgatója a Világgazdaságnak azt mondta: bízik abban, hogy mielőbb rendelkezésükre állnak az uniós pénzek.

A tervek szerint a kikötőt a beruházás megvalósulásával mintegy 11 kilométeres iparvágány köti majd össze a győrszentiváni vasútállomással. Elkészül egy rendező pályaudvar is, amely az 1-es fő közlekedési út déli oldalán kap majd helyet. A külön szintbeli keresztezés elkerülésére egy felüljárót is létesítenek. Ezenkívül az első lépcsőben kiépítik a kikötőn belüli vasúthálózat mintegy 70 százalékát, s a mintegy 35 hektáros terület infrastruktúráját is. A 8,5 milliárd forint értékűre tervezett teljes beruházásból biztosít valamivel több mint hétmilliárdot a kiopkeret. Amennyiben ez a pénz időben rendelkezésre áll, 2008 első fél évéig a teljes projekt megvalósulhat. A vezérigazgató szerint ez a fejlesztés elsősorban azért nagy jelentőségű, mert a projekt megvalósulását követően a kikötő olyan logisztikai központ szerepet tölt majd be, ahol a közút, a vasút és a vízi út egy csomópontban találkozik, a fejlett infrastruktúra pedig a mögöttes kikötői területek hasznosítását is lehetővé teszi. A gönyűi kikötőnél mintegy 75 hektár olyan ipari hasznosításra alkalmas terület van, ahol logisztikai társaságok végezhetnek beruházást. Elsősorban olyan vállalkozásokra számít a kikötő vezetése, amelyek nagy mennyiségű árut mozgatnak és forgalmaznak, valamint igénybe kívánják venni a vízi szállítást is.

A vasúti összeköttetés kiépítését követően jelentős forgalomnövekedéssel számol a zrt. vezetése. Pintér Ákos azt mondja: a nemzetközi forgalmú belvízi kikötőknél a vízi út forgalma általában a teljes kikötői forgalom 25 százalékát biztosítja, mintegy 40 százalékot tesznek ki a vasúti szállítások, a többit a közút bonyolítja. Ennek megfelelően a vasút kiépülésével az iparterületre érkező cégek nem csupán a vízi és a közúti forgalmat növelik, mindehhez hozzájön a vasúti is.

A kikötő forgalma mintegy 30 százalékkal visszaesett az idén, ennek egyik oka az év eleji dunai jegesedés mellett a madárinfluenza. A kikötő elsősorban mezőgazdasági termények – főleg szója – szállítását bonyolítja. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.