Alkudozás. India és Kína kétoldalú egyezményt írt alá az éghajlatváltozás elleni küzdelemről, és egyúttal azt is bejelentették, hogy közös álláspontot képviselnek a készülő új globális klímamegállapodásról folyó tárgyalásokon. Ez az átfogó szerződés, amelyet a tervek szerint decemberben Koppenhágában készülnek szentesíteni a világ országai, kiterjed minden olyan együttműködésre, amely a bolygónk felmelegedését előidéző károsanyag-kibocsátás visszafogását, az ezzel összefüggő technológiai transzfer elősegítését, az energiahatékonyság és a megújuló energiák térnyerését szolgálja. A 2012-ben lejáró kiotói jegyzőkönyv helyébe lépő új globális megállapodás eléréséhez nélkülözhetetlen a nagy fejlődő országok, így Kína, a legnagyobb és India, a negyedik legnagyobb gázkibocsátó hozzájárulása – kommentálták a bejelentést a globális konferenciát szervező ENSZ részéről. Korábban India hasonló megállapodást kötött Japánnal, és jó együttműködést alakított ki a témában Dél-Koreával, Brazíliával és az Egyesült Államokkal is.
Európában is egymást érik a közelgő világkonferenciával és a készülő globális megállapodással kapcsolatos fejlemények. Akadnak elemzők, akik egyenesen „klímaszuperhetet” emlegetnek az Európai Unióban. Kedden, az EU pénzügyminisztereinek találkozóján nem sikerült közös nevezőre jutni az üvegházhatást előidéző károsanyag-kibocsátás csökkentésének finanszírozásáról. Ennek oka, hogy leginkább Lengyelország, de a többi kelet-közép-európai tagállam is aggódik a felmerülő költségek miatt, így a miniszterek úgy döntöttek, hogy „passzolják” a témát a jövő heti EU-csúcsra. Ezért csalódottságának adott hangot az EU soros elnökségét betöltő Svédország pénzügyminisztere, Andreas Borg, aki szerint azért nem tudtak megegyezni, mert egyes tagállamok részéről hiányzik a téma iránti elkötelezettség.
Ugyanakkor a soros elnök Svédország volt az, amely szembeszállt azokkal a francia és német javaslatokkal, hogy vessenek ki szén-dioxid-adót az EU határain. Angela Merkel német kancellár és Nicolas Sarkozy francia elnök azzal fenyegetőzött, hogy akik nem csatlakoznak indítványukhoz, azokon ezt számon fogják kérni.
Előrelépésről Európában ezen a héten eddig a környezetvédelmi miniszterek számolhattak be. Megállapodtak abban, hogy globálisan támogatják a repülőgépek és hajók károsanyag-kibocsátásának 10, illetve 20 százalékos csökkentését a következő évtizedben. Reuters, EurActiv, EUbusiness
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.