BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kezdetek: lóvontatású seprőgép

A világ nagyvárosai a kialakulásuk óta küzdenek a keletkező hulladékkal. Az élhető környezet megteremtése a fejlődés alapkérdése lett. A XIX. század végén Budapestet is egyre jobban fojtogatta a mindent elborító kosz, a por és a rendezetlenség. Fejlettségének egyik mércéjévé a köztisztaság megszervezése vált.

A harc a szemét ellen nem a magyar főváros 1872-es megszületésével indult. Pest, Buda és Óbuda tanácsának költségvetésében ezt megelőzően is jelentős összeggel szerepelt a köztisztaság biztosítása. Pesten 1840-ben megindult az intézményesített szemétgyűjtés. A kezdeményezés Emmerling János fuvarozó nevéhez fűződik, aki jó üzletet látott a hulladék elszállításában. Az 1850-es évek közepén már 60 utcaseprő és nyolc szemeteskocsi tisztogatta az utcákat. Ennek a munkának és az utcaseprőnek nem sok becsülete volt akkoriban. Egy idő után a megnövekedett mennyiségű munkát már nem lehetett kézi erővel elvégezni. 1879-ben bemutatták az első, lóvontatású seprőgépet, amelyből 1885-ben a főváros is vásárolt.

A főváros egyesülése után az utcák tisztán tartásának problémája mind égetőbbé vált. Nyilvánvaló lett, szükség van egy egész Budapestre kiterjedő köztisztasági szervezet létrehozására, hiszen a kerületi elöljáróságok nem voltak képesek megbirkózni a hatalmas feladattal.

Közeledtek a millenniumi rendezvények, és a főváros szerette volna, ha ehhez a hátteret egy tiszta és rendezett város nyújtja. Ennek jegyében 1895. július 25-én a fővárosi közgyűlés hozzájárult a Köztisztasági Hivatal megszervezéséhez. 115 évvel ezelőtt megszületett a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. elődje. A hivatal kezdetben a köztisztasági főnök lakásán üzemelt, és a teendőket mindössze két tisztviselő látta el. 1870 és 1900 között már háromszázezerről félmillióra nőtt a lélekszám, és ezzel párhuzamosan növekedett a hulladék mennyisége és a tisztítandó utak hossza is.


Gépesítés és környezetvédelem

1911-ben a Fővárosi Köztisztasági Hivatal már több mint négymillió négyzetméter közterületet tartott tisztán, és majd 15 ezer tonnányi házi szemetet szállított el. Az úttisztító munkások száma 864 fő volt, a rendszeres locsolást 12 locsolókocsival végezték. A régebbi szemétlerakókat körbeépülte a város, így szükségessé vált újak kialakítása. Ebben az évben költözik a cég mai helyére az Alföldi utcai központba.

Az első világháború előtt több gépjárművet, seprő- és locsolókocsit vásárolt a hivatal. A köztisztasági munkák gépesítése folyamatosan fejlődött. 1929 őszén megjelentek a főváros utcáin a mai kukásautók ősei.

Ekkor jött létre a klasszikus Köztisztasági Hivatal, amely az elkövetkező 49 évben egyetlen köztisztasági szervezetként látta el a budapesti háztartási hulladék gyűjtését, szállítását és ártalmatlanítását, a burkolt közutak takarítását, locsolását, síkosságmentesítését és a hóeltakarítást is. A szemétszállítási díj elődjét, a „házbérkrajcárt” 1936-ban vezette be a főváros.

A második világháború után szinte mindent az alapoktól kellett felépíteni. Budapest teljes megtisztítása a háborús törmelékektől egész évben tartott. A fővárosból 195 ezer köbméter szemetet és másfél millió köbméter törmeléket takarítottak ki. A rendszeres takarítási és köztisztasági munkák csak ezután indulhattak el.


Minőségi városkarbantartás

1949-ben több mint 2000 dolgozóval megalakult a Fővárosi Köztisztasági Vállalat. Az addigi 14 kerület helyett megalakult a kétmilliós Nagy-Budapest. A hulladék összetétele is változott, csökkent a fűtési hulladék mennyisége, viszont egyre több csomagolási hulladék termelődött: papír, karton, üveg és műanyag. A hatvanas években mind több lett az autó, és egyre nagyobb teret kapott a válallat feladatai között az úttisztítás, útkarbantartás, az útburkolati jelek, korlátok, táblák ellenőrzése. 1970-től az FKV munkatársai mosták a várhegyi alagutat, a hidakat és az alul- és felüljárókat is. Mindehhez szükség volt a géppark és a technológia korszerűsítésére.

1972-től indult a közkedvelt lomtalanítás, és a 80-as évektől kezdve mind fontosabb szemponttá vált a környezetvédelem kérdése. 1981-ben épült meg a főváros máig egyetlen hulladékégető műve a XV. kerületben, és 1992-ben kezdődtek a szelektív hulladékgyűjtési kísérletek.

1997-ben a vállalat részvénytársasággá alakult, és elnyerte mai szervezeti formáját. Mind fontosabbá válnak a minőségi szolgáltatások. Mára az FKF Zrt. a város legnagyobb környezetvédelmi szolgáltatója lett. Nemcsak a technikai fejlesztésekkel, hanem a környezettudatosság elterjesztésével is az élhető Budapest megteremtését tartja szem előtt.

Egy XXI. századi világváros működtetése közös feladat. A szelektív hulladékgyűjtés, a veszélyes hulladékok kezelése, a környezet minősége minden budapesti közös ügye. Ez nem változott az elmúlt 115 évben.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.