Fennállásának nyolcvanadik évfordulóját ünnepelte az idén a Szegedi Szabadtéri Játékok, a jubileumi évre a szervezők gazdagabb programot állítottak össze. A monumentális nyitó előadás Az ember tragédiája volt. Vidnyánszky Attila rendezte, a főszerepeket Ónodi Eszter, Rátóti Zoltán és Trill Zsolt alakította. A szezon legjobb nézőszámát a Valahol Európában musical hozta: a hatból öt telt házas előadással átlagban kilencvenöt százalékos látogatottságot produkált. Látható volt továbbá A víg özvegy, a Carmen, a kisszínpadon két egyfelvonásos opera, Puccini Gianni Schicchije és Vajda János Mario és a varázslója, valamint a Popeye zenés mű.
Bátyai Edina, a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatója a Világgazdaságnak elmondta: az előadásokat több mint hatvannégyezren látták. Az idén hoszszú kihagyás után visszatérő prózai darabra is mintegy 90 százalékban elfogytak a jegyek. „Bár sokáig igyekeztem elkerülni, most már én is mondhatom: érezzük a gazdasági váltás hatását” – fogalmazott az igazgató, aki szerint a sikeres jubileumi évadot elsősorban az intenzív, tudatos kommunikációnak köszönhetik. „Sokféle módon kell eljuttatni az információt a közönséghez. Megfigyeltük, hogy amint véget ért egy-egy kommunikációs kampányunk, az rögtön meglátszott a jegyeladásokon is” – magyarázta az igazgató, megjegyezve: ezen a nyáron a fesztivál épp a hatékony marketingkommunikációért kapta meg a Superbrands címet.
A klasszikus népszínházi jellegű Szegedi Szabadtéri Játékok minden produkcióját „önerőből”, azaz kifejezetten a Dóm téri színpadra hozták létre – emelte ki Bátyai Edina. A teljes költségvetésről még nem tudott nyilatkozni, de tavalyi adatok alapján úgy becsülte, körülbelül 1,1 milliárd forintból gazdálkodhat az eseményt szervező kft. „Hozzánk tartozik az Újszegedi Szabadtéri Színpad és a Reök-palota is, ez utóbbiban most épp Hundertwasser-kiállítás látható” – mondta. A szegedi önkormányzattól évi 320 millió forint támogatást kapnak, 700 milliót maguk gazdálkodnak ki.
A jegybevétel tavaly 390 millió forint volt, az idén 333 millió – ám Bátyai Edina szerint a számok nem csökkenést mutatnak, hanem azt, hogy az idén kevesebb volt az előadás, ráadásul a prózai darab jegyárai alacsonyabbak a zenés műfajokéinál. „A jegyek árát nem emeltük, és jövőre sem fogjuk, mert a közönséget nem lehet tovább terhelni” – jegyezte meg. Serkentette a jegyeladást, hogy 2009 óta közvetlenül is lehetett üdülési utalvánnyal belépőt váltani; a vásárlók 25 százaléka fizetett így.
A költségvetés a 2009-es színházi törvény által lehetővé tett társaságinyereségadó-támogatásból egészül ki. „Szponzor? A szó hagyományos értelmében ez a faj már kihalt” – jegyezte meg az igazgató, hozzátéve: szponzornak tekinti azokat a kommunikációs partnereket is, akik révén a piaci árnál lényegesen olcsóbban jutnak jelentős médiafelülethez.
Az idei év hektikus időjárását megérezte a fesztivál, az igazgató szerint a közönség mintegy tíz százalékát kitevő „spontán jegyvásárlók” maradoztak el a júliusi hűvös időben. A játékok látogatóinak 4-5 százaléka külföldi, ez az igazgató szerint annak is köszönhető, hogy már augusztus végén közzéteszik a jövő évi programot, így a turizmussal foglalkozó cégek betehetik jövő nyári kínálatukba a Játékokat is.
Szerencsésnek nevezte a Szabad Tér Színház Nonprofit Kft. által szervezett Budapesti Nyári Fesztivált Bán Teodóra, a cég ügyvezető igazgatója, aki szerint a közel három hónapos szezonban egy előadást sem mosott el az eső. A fővárosi tulajdonban lévő céghez tartozik a Városmajori Szabadtéri Színpad, a Margitszigeti Szabadtéri Színpad, de ez évtől már a margitszigeti műemlék Víztorony is, ahol a fesztivál dzsesszkoncertsorozata kapott helyet. A cégvezető szerint a megközelítőleg száz programjukon telt ház vagy közel telt ház volt – pontos adatokat azért nem tudott mondani, mert még nem zárult le a nyári évad.
„Körülbelül 75 ezer nézőnk volt, több, mint tavaly” – fogalmazott Bán Teodóra. A programokat körülbelül 300 millió forintból szervezték az idén. Ebbe belefért a Mindörökké Liszt! elnevezésű megakoncert, A nyomorultak, a Háry János, a Carmina Burana, a Robin Hood, a szeptember 3-i Jazzy Tower koncert is. A cég részben a fővárostól kapott normatív támogatásból gazdálkodik – ebből a bérek, az üzemeltetés és az épületek fenntartása fedezhető. A produkciókra a Szabad Tér Színház Kft.-nek kell előteremtenie a pénzt. Ezt részben a minisztériumi fesztiválalapból, a jegybevételekből és a társasági adóból származó pénzekből fedezik.
A tét nagy, a két színpadnak együtt közel négyezer férőhelye van. Ahhoz, hogy megtöltsék nézővel, komplex szolgáltatást kell nyújtani – emelte ki az ügyvezető igazgató. Ezt nagy részben műfaji sokszínűséggel, az előadásokhoz szervezett pluszszolgáltatásokkal érik el. Kész termékeiket kínálják fel a turisztikai partnereiknek, a színházakhoz közeli szállodáknak. Példaként az Irány Budapest! – Aludjon Budapesten színházjeggyel! speciális szállodai és wellness-csomagokat említette, valamint a Színházi hajójáratot.
Két egyfelvonásos operát is láthat a közönség, Mascagni Parasztbecsületét és Leoncavallo Bajazzók című művét. Szarka Tamás (Ghymes) pályájának első musicalje folytatja a 2012-es évadot, a Mária című mű. Operettbemutatóként színre kerül Szirmai Albert és Gábor Andor örökzöldje, a Mágnás Miska, mely még soha nem szerepelt a Dóm téren.
A jegyértékesítés október 4-én kezdődik.
Két egyfelvonásos operát is láthat a közönség, Mascagni Parasztbecsületét és Leoncavallo Bajazzók című művét. Szarka Tamás (Ghymes) pályájának első musicalje folytatja a 2012-es évadot, a Mária című mű. Operettbemutatóként színre kerül Szirmai Albert és Gábor Andor örökzöldje, a Mágnás Miska, mely még soha nem szerepelt a Dóm téren.
A jegyértékesítés október 4-én kezdődik.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.