Zsúfolásig megtelt a Millenáris Fogadója a Magyar Nemzeti Filmalap által szervezett forgatókönyvírói kurzuson. A közönségben szép számmal akadtak filmesek, akik elsősorban az új filmtámogatási rendszerrel próbáltak ismerkedni, a közönség zöme azonban fiatalokból állt. A színpadon a filmalap képviselői ültek: Havas Ágnes vezérigazgató, Divinyi Réka, a Nemzeti Filmalap forgatókönyv-fejlesztő szekciójának vezetője, Hegedűs Bálint, a szervezet forgatókönyv-fejlesztője, valamint három „külsős”: Németh Gábor író, a Színház- és Filmművészeti Egyetem forgatókönyvíró szakának tanára, Tasnádi István drámaíró, valamint Zomborácz Virág író-rendező. Sőt, Hongkongból a skype révén „bekukkantott” a filmipar megújításáért felelős kormánybiztos, Andrew G. Vajna is. A moderátor, Köbli Norbert forgatókönyvíró nem véletlenül jegyezte meg, hogy az egész szakma itt van.
A megjegyzés valódi súlya akkor érezhető, ha ismerjük az új filmes struktúrát. Például azt: a filmalap a forgatókönyvírás professzionalizálódásától reméli, hogy a magyar nézők visszatérnek a mozikba. Mint Németh Gábor rámutatott: másfél évtizede még híre-hamva sem volt szakmának, a rendezők csak akkor kérték az írók segítségét, ha végképp megfeneklett a filmjük. Azóta ez sokat változott, például a Divinyi Réka jegyezte filmek megmutatták, hogy igenis lehet százezernél több nézőt vonzó közönségfilmeket gyártani, ehhez nem kell más, csak alaposan megtanulni a forgatókönyvírói szakmát. Az új rendszerben gyártási támogatásra és forgatókönyv-fejlesztésre lehet pályázni a filmalapnál: a kiírás folyamatos. A beérkezett filmterveket readerek veszik kézbe, scriptdoctorként módosításokat javasolnak, és ha túljutnak az egyeztetésen, benyújtják a döntőbizottsághoz. Eddig több mint hatvan anyagról döntött a grémium, támogatják például Mundruczó Kornél, Bodzsár Márk vagy épp Kenyeres Bálint új filmjét – hangzott el a megbeszélésen. Azt a jelenlevők maguk is elismerték, hogy ezen a filmtervek egyike sem high concept, de mint Havas Ágnes fogalmazott, például a Delta és a A repülés története rendezői ezúttal sokkal közönségbarátabb filmtervekben gondolkodtak, mint korábban.
Andrew G. Vajna egyébként közepesnek nevezte a mezőnyt. Az a beszélgetésből egyértelműen kiderült, hogy olyan műveket szeretnének fejlesztésre javasolni, amelyek révén a magyar nézők ismét megszeretik saját hazájuk filmtermését. Sajnos a forgatókönyvírók egyelőre nem közönségfilmekben gondolkoznak, Havas Ágnes legalábbis úgy fogalmazott, hogy beérkezett pályázatok között a szerzői filmek dominálnak.
A fejlesztésre javasolt munkákra nem szabnak meg kvótát, azaz több filmötletet szeretnének fejleszteni, mint ahányat az adott évben gyártási támogatásban részesítenek.
Németh Gábor ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy nem lehet kizárólag a gyönge forgatókönyveket okolni a hazai nézőszám csökkenéséért, hiszen időközben megváltoztak a filmnézési szokások, számos vidéki mozi bezárt, a filmforgalmazási rendszer pedig összeomlott.
Abban valamennyi jelenlévő egyetértett, hogy a forgatókönyvíróknak az új rendszer nagy lehetőséget biztosít. A filmalap szerint, aki hajlandó együttműködni velük, annak minden segítséget meg tudnak adi, és bizalmat kértek. A bizalom hiánya azonban szintén érthető: az MMK rapid felszámolásával számos filmes egzisztenciája került veszélybe, az új filmtámogatási rendszer mögül hiányzik a szakmai konszenzus – mutatott rá Németh Gábor.
Leszögezte: sok eredményt elértek, ezek közül kiemelte a módosított filmtörvényt, a filmszakma hatósági felügyeletének eredményesebbé tételét, például, hogy a Filmiroda átkerül a Nemzeti Média és Hírközlési Hatósághoz. „Felállt a döntőbizottság, a pályáztatás folyamatos és ami talán a legfontosabb: a hatos lottó játékadójának 80 százalékának megszerzésével a finanszírozást is biztos lábakra állítottuk” – mondta a kormánybiztos, aki szerinte évente 8-10 film elkészítésére van elég tehetség Magyarországon.
Leszögezte: sok eredményt elértek, ezek közül kiemelte a módosított filmtörvényt, a filmszakma hatósági felügyeletének eredményesebbé tételét, például, hogy a Filmiroda átkerül a Nemzeti Média és Hírközlési Hatósághoz. „Felállt a döntőbizottság, a pályáztatás folyamatos és ami talán a legfontosabb: a hatos lottó játékadójának 80 százalékának megszerzésével a finanszírozást is biztos lábakra állítottuk” – mondta a kormánybiztos, aki szerinte évente 8-10 film elkészítésére van elég tehetség Magyarországon.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.