BUX 42,733.39
-2.96%
BUMIX 3,743.44
-0.90%
CETOP20 1,841.99
-0.52%
OTP 8,918
-4.00%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.00%
+0.99%
ZWACK 17,300
-0.57%
0.00%
ANY 1,545
-2.52%
RABA 1,115
-0.89%
0.00%
-0.63%
0.00%
-0.47%
OPUS 151.8
-0.78%
-1.00%
-0.79%
0.00%
-1.20%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,814
-4.16%
-0.38%
ALTEO 2,780
+0.72%
0.00%
+0.68%
0.00%
+0.85%
-3.23%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.05%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+9.83%
-5.24%
+0.74%
0.00%
+0.39%
NUTEX 10.05
+0.90%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
+0.29%
0.00%
NAP 1,228
+3.02%
0.00%
+9.12%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Visszavont közbeszerzés: Meghátrált a KLIK a feljelentés után

A beérkezett észrevételek alapján a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) felülvizsgálta a június 6-án megjelent Iskolagyümölcs programra kiírt közbeszerzési pályázati felhívást, és visszavonta azt. Kedden a parlamentben Veres János azt mondta, hogy mutyigyanús a 9 milliárd forint értékű felhívás a június 7-én jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben az iskolagyümölcs programmal kapcsolatban. Az MSZP-s politikus feljelentést is tett az ügyben. A Veres által a mutyigyanúsnak minősített Magyar Iskolagyümölcs Kft. közölte, hogy nem felelnek meg a közbeszerzési kiírás feltételeinek.

A beérkezett észrevételek alapján a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ felülvizsgálta a június 6-án megjelent Iskolagyümölcs programra kiírt közbeszerzési pályázati felhívást, és a mai napon arról  döntött, hogy visszavonja azt – közölte tegnap a KLIK. A szervezet a döntést azzal is indokolta, hogy nagyobb lehetőséget kíván adni ugyanis a kis- és középes gazdaságok termelőinek, a helyi beszállítóknak. Az iskolagyümölcs beszerzéséről tehát az iskolák maguk döntenek majd és kötnek szerződést a tankerületek koordinációjával a már működő iskolatej-beszerzések mintájára.

Szeptembertől nem csak az alsó tagozatosok, hanem az 1-6. osztályos kisiskolások jutnak gyümölcshöz a program kapcsán. Úgy kívánják a programot tovább működtetni, hogy minden magyarországi kisiskolás egyenlő eséllyel jusson hozzá az egészséges, magyar zöldséghez és gyümölcshöz. Ezért különös hangsúlyt fektetnek arra, hogy az ellátás az állami iskolákban egységes színvonalú, és a mintegy félmillió kisiskolás számára elérhető legyen lakhelyétől és szociális helyzetétől függetlenül.
Veres János tegnap a parlamentben napirend előtti felszólalásában azt közölte, hogy az év elejével állami kézbe került iskolák vezetői május végén utasítást kaptak a KLIK-től, hogy nem köthetnek szerződést az iskolagyümölcs-programra, arra közbeszerzést írnak ki. Az MSZP-s országgyűlési képviselő elmondta, hogy 9 milliárd forint értékű felhívás június 7-én jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben június 13-ai határidővel. Veres szerint önmagában már a rövid határidő gyanússá teszi az eljárást, de van „néhány, a mutyit megalapozó más tényező is". Ezek között említette a kiskőrösi székhelyű Magyar Iskolagyümölcs Kft. létrejöttét áprilisban, amelynek egyik alapító cégében egy fideszes országgyűlési képviselő korábban vezető volt, és ma is befolyással rendelkezik. Az ellenzéki képviselő közölte az ügyben hétfőn feljelentést tett a közbeszerzési hatóságnál.

Veres később egy sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva sem árulta el, kiről az illető fideszes országgyűlési képviselő, mondván, hogy ez a cégadatbázisból kikereshető. A ceginfo.hu adatai szerint az idén áprilisban alakult cég tulajdonosai között szerepel a Paprikakert Tész és az Interfruct Tész. A Paprikakert Tész Kft.-ben a hvg.hu szerint 2011-es vagyonnyilatkozata alapján Simonka György, Pusztalottlaka fideszes polgármestere, jelenlegi országgyűlési képviselője rendelkezett érdekeltséggel.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára válaszában az eljárás lezárultáig a képviselő türelmét kérte. Emlékeztetett arra, hogy a közbeszerzési törvény három évvel ezelőtti megalkotásakor az volt cél, hogy az iskolák, a szociális intézmények beszerzését helyben biztosítsák a helyi termelők piachoz jutását segítve ezzel.

„Rágalom, hogy a Magyar Iskolagyümölcs Kft. a közbeszerzési eljárás megindítása előtt elkezdte volna szervező munkáját" – közölte a kiskőrösi központú cég közleményében. Azt hangoztatták, hogy a céget 2013. áprilisában két olyan Tész (termelői értékesítő szervezet) alapította, amelyek korábban már részt vettek az iskolagyümölcs programban. A közlemény szerint az volt a céljuk, hogy szabad kapacitásukat és erőforrásaikat egyesítve hatékonyabban kihasználva, több iskolát kiszolgálva jelenjenek meg az iskolagyümölcs beszállítói között a következő tanévben.

2013. június 7.-én a megjelent közbeszerzési eljárás feltételeit megismerve megállapították, hogy önállóan, a többi Tész bevonása nélkül nem tudják teljesíteni a közbeszerzési eljárás feltételeit. Ennek megfelelően 2013. június 7-én felvette a kapcsolatot az ország területén az iskolagyümölcs programban jelentős szerepet játszó Tészekkel és termelőkkel. Velük alvállalkozóként közösen indulva akartak egy szerveződést létrehozni, hogy minden iskolába a területileg hozzá legközelebb álló Tészektől, termelőktől érkezzen a zöldség, gyümölcs és gyümölcslé. Az eddig bevett gyakorlat sokszor az volt, hogy a dunántúli telephelyű cégek Kelet-Magyarországra szállítottak és fordítva.

A cég közölte, hogy a szervezési munka ez idáig nem vezetett sikerre. A Tészek zöme szerintük örömmel vette az együttműködés lehetőségét, de az alvállalkozói szerződéssel kapcsolatban a pénzügyi garanciális feltételekről nem sikerült megállapodni a közbeszerzési kiírás jelenlegi feltételei mellett, s így a Magyar Iskolagyümölcs Kft. nem felel meg a közbeszerzési kiírás feltételeinek. Sajnálkozásukat fejezték ki, hogy egyes üzletkörök magánérdeke céljából a politikai csatározások kereszttüzébe került cégük.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek