BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevesli a kialkudott béremelést a vasutasszakszervezet

Kismértékűnek, de a körülmények ismeretében vállalható kompromisszumnak tartja a MÁV-nál a napokban kötött bérmegállapodást a szakszervezeti oldal.

„Természetesen kevésnek tartom a 2,4 százalékos béremelést, ez mind a decemberi 7 százalékos követelésünkhöz, mind pedig az országos bérajánlásból kiolvasható 3,1 százalékhoz képest alacsony szintnek számít” – nyilatkozta a Világgazdaságnak Papp Zoltán. A Vasutasok Szakszervezetének elnöke lapunknak hozzátette: „Ez ugyanakkor több mint a nulla, ráadásul a megállapodás része egy jövő júniusig tartó csoportos létszámleépítési tilalom is, amely a Malév, a BKV, vagy akár a Dunaferr fényében sokat számít.”

A megállapodás szerint a vasutasok 2013. július elsejéig visszamenőlegesen 2,4 százalékos alapbéremelést kapnak, amelyet a szeptemberi bérekkel, október 10-ig fizet ki a cég. A béremelés nem érinti a vezetői kört. Mivel létrejött a megállapodás, a Mozdonyvezetők Szakszervezetét, a Vasutasok Szakszervezetét és a VDSzSz Szolidaritást tömörítő Vasutas Szakszervezetek Szövetsége (VASZ) nem demonstrált.

Papp Zoltán szerint nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a vasutasok korábban kaptak 25 ezer forintnyi egyszeri juttatást és a cég 0,5 százalékot fizet dolgozóinak az önkéntes nyugdíjpénztárba.
A megállapodás része, hogy a dolgozók nem sztrájkolnak jövő júniusig. Papp Zoltán így reagált: ez a vállalás csak a bérjellegű követelésekről szól. Hangsúlyozta: „jövő júniusig a cég nem nyúlhat a létszámhoz, ez a legfontosabb.”

A vasúttársasánál kötött bérmegállapodás az utolsó volt azok között, amelynek létrejötte idén még reálisan várható volt. „A legtöbb tárgyalás – ahogy lenni szokott – idén is lezajlott nagyjából májusig, ez alól lényegében csak az MVM-csoport és a MÁV jelentett kivételt” – nyilatkozta lapunknak Pataky Péter. Az MSZOSZ elnöke hozzátette: a szakszervezeti konföderáció többek között éppen azért támogatta az országos bérajénlás megkötését júliusban, hogy kimozdítsa a megrekedt vasúti bértárgyalásokat a holtpontról. „Korábban a minimálbér és a bérajánlás egyszerre született meg az év végén, most azonban az utóbbi jelentősen késett. A júliusban elfogadott bérajánlással, valamint azzal, hogy azt a kormány is aláírta, fel lehetett gyorsítani a régóta húzódó tárgyalásokat” – tette hozzá Pataky Péter.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.