A zeneszerző tizenegyedik operájának szüzséjét megismerkedésüket követően Stefan Zweig javasolta Straussnak 1931 novemberében. A szövegkönyvet is ő készítette el, Ben Jonson színműve alapján. „A legjobb vígopera-szövegkönyv a Figaro házassága óta” – mondta Strauss, aki ragaszkodott ahhoz, hogy a zsidó származása miatt mellőzött Zweig neve szerepeljen az 1935-ös drezdai bemutató műsorfüzetében és plakátjain. A hallgatag asszonyt a második előadás után be is tiltották, Straussnak pedig le kellett mondania a Birodalmi Zenei Kamara elnöki tisztségéről. A darab lehetőséget teremtett az akkor hetvenéves zeneszerzőnek arra, hogy szintézisét adja mindannak, amit a 19. századi olasz vígopera-hagyományról megtanult és gondolt.
A rendkívül dallamos mű tele van zenei idézetekkel és stílusparódiákkal. Akár egy Don Pasquale-paródiaként is értelmezhető, némi Sevillai borbély és Figaro-áthallással, utóbbi főként az együttesek gazdagsága tekintetében. A hallgatag asszony igazi kavalkádját nyújtja az elmúlt korok stíluskaraktereinek. A színen egyaránt feltűnnek az önkéntes segítők, a céltudatos menyecske, a könnyelmű unokaöcs és az idősödő, ámde fukar nagybácsi. A történet a hajómodelljei közé visszavonult Sir Morosus kapitányról szól. Az öregúr házasodási szándékát kihasználva borbélya, unokaöccse valamint annak felesége, Amita tréfára szövetkeznek. Megjátsszák, hogy összeadják a kapitánnyal Amintát, aki csendes teremtésnek adja ki magát, az „esküvő” után azonban valóságos házisárkánnyá változik. Miután kiderül, hogy a házasságkötés csak tréfa volt, a megkönnyebbült Morosus kibékül kitagadott örökösével, és visszafogadja őt.
A történet lóvá tett kedves alakját, Sir Mourus kapitányt a dokumentarista fotográfusként végzett, majd énekesi pályára lépő Rúni Brattaberg alakítja, aki nemrégiben debütált Metropolitanben. Amita szerepében a Bécsi Állami Opera latin amerikai szólistáját, Íride Martínezt hallhatjuk. A kitagadott unokaöcsöt Bernard Berchtold játssza, aki a kritikák szerint sikerrel győzi a magasságokat, s ez nem kis szó, Strauss ugyanis ki nem állhatta a tenorokat – egy alkalommal „kórságnak” nevezte őket -, ami rendkívüli nehézségű tenor szólamain olykor érződik is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.