Egyre több munkahelyen vezetik be a fordított mentorálást. A módszer lényege, hogy az idősebb, nagy szaktudással rendelkező generáció tagjainak a fiatal – akár pályakezdő – kollégák tanítják meg az új, főként digitális technológiák használatát. Az infokommunikáció fejlődése korántsem csak e téren hozott változást: álláshirdetést korábban csak az újságokban lehetett feladni, ma már egy ilyennel se találkozni, minden az internetre került át néhány év alatt. Akadnak olyan cégek, amelyek online játékok segítségével választják ki a fiatal tehetségeket. A digitális forradalom – miközben megkönnyíti munkájukat – másfajta odafigyelést követel a szervezeti egységek vezetőitől.
„A fejlődés nemcsak személytelenebbé, de gyorsabbá is tette a kommunikációt, miközben a napi munkahelyi virtuális jelenlét lényegesen hosszabb lett. Csakhogy nem lehet mindent egy e mailben vagy SMS-ben elintézni. A vezetők számára az egyik legnagyobb kihívás, hogy ebben az elektronikus zajban hogyan tudnak és tudnak-e még egyáltalán figyelni az emberi interakciókra. A mesterfok az, amikor sikerül megteremteni az egyensúlyt a technika és az ember között” – véli Ábri Judit executive coach, a Coaching Határok Nélkül (CHN) programsorozat ötletgazdája és szervezője.
Szerinte könnyű elbújni a számítógép mögé, és sokaknak pont emiatt kellene újratanulniuk, hogyan kell szemtől szembe nézni egy kollégával, szóbeli konfliktust kezelni.
A technikai vívmányok a rugalmasabb és lazább életre is lehetőséget adnak. A home office különösen a fiataloknak, az Y vagy millenniumgenerációnak lehet vonzó és motiváló. „Hosszú távon azonban veszélyekkel is jár, hiszen senkihez sem kell igazodniuk, senkire nem kell odafigyelniük” – tette hozzá Ábri Judit. Ő úgy véli, a fordított mentoráláshoz hasonló módszerek alkalmazása azért különösen fontos, mert összehozza a generációkat, és erősíti a kölcsönös tiszteletet. „Minden, ami egyértelművé teszi, hogy mindenkire van miért felnézni, a csapat javára válik. A humánus légkör a gépek világában ugyanolyan fontos, mint bármikor korábban” – véli Ábri Judit.
Horváth Krisztina, az SAP Hungary Kft. HR-vezetője szerint a technológia fejlődése eddig nem látott mélységű információt adott a vezetés kezébe arról, milyen tehetségek dolgoznak a vállalatnál, hogyan lehet őket fejleszteni, és hol tartanak karrierjük tervezésében és megvalósításában. Ami pedig az utánpótlást illeti, a HR-esek ma már a közösségi hálókon keresztül közvetlenül a célközösséghez juttathatják el üzeneteiket.
„A HR-vezető ma azokon a területeken tud hozzáadott értéket teremteni a vállalat vezetése számára, amelyek valóban sikertényezők a versenytársakkal szemben.
Ilyen a tehetségmenedzsment, a dolgozói elkötelezettség és a vezetőfejlesztés is” – mondta lapunknak a szakember.
A változások természetesen a HR-esektől is megkövetelik a tanulást. „A legfontosabb, hogy meghaladjuk azt a mentális blokkot, amely arra készteti az embert, hogy ragaszkodjon a megszokott folyamatokhoz. Az új, rugalmasabb informatikai rendszerek például rengeteg időt takarítanak meg a dolgozók és a vezetők számára. Az online térnyerésével átláthatóbbá vált minden cég működése, miközben a világhálónak köszönhetően bárki nagyobb kapcsolati hálóra tehet szert, mint valaha” – hívta fel a figyelmet Horváth Krisztina.
„A millenniumiak, azaz az 1980 és 2000 között születettek munkába lépése és a nyugdíjkorhatár fokozatos emelése oda vezet majd, hogy akár öt generáció tagjai fognak ugyanazon a munkahelyen dolgozni. A demográfiai változásokra csak akkor lehet hatékony választ adni, ha olyan környezetet biztosítunk, olyan eszközöket adunk a kollégák kezébe, amelyekkel képesek eredményesen és motiváltan ellátni a feladataikat” – mondta Horváth Krisztina.
Megújulás újra és újra
A technológia átalakítja a munkavégzés módját: nemcsak virtuális pozíciókat, projektjellegű munkát, külföldi munkalehetőséget tesz lehetővé egy vállalaton belül, hanem folyamatos elérhetőségre ösztönöz, az újdonságok pedig állandó fejlődésre sarkallnak. A tudás gyorsan amortizálódik, ezért a HR-eseknek új képzési formákat kell elfogadtatniuk, és folyamatosan meg kell újítaniuk a motivációs technikáikat is, lehetőleg bevonva ebbe a munkatársakat is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.