Közélet

Tömeghisztéria a fogyasztás szentélyeiben

„A nők sikítoztak, mert nem kaptak levegőt. Az embereket a bejárati üvegajtónak nyomták, ami elgörbült.” Ilyen és ehhez hasonló visszaemlékezések jellemzik a tömeghisztériába torkolló akciókat és a hamarosan idén is érkező Fekete Pénteket minden évben. Lapunk utánajárt, miért vetkőzünk ki önmagunkból, hogy birtokoljuk a hőn áhított termékeket.

Hisztérikus tömegjelenetek, kiabálás, rosszullétek, veszekedések és verekedések jellemzik a fogyasztói kultúra ünnepét, a Fekete Pénteket (Black Friday). Az Amerikából származó oltári nagy vásárlóőrületet általában a november negyedik csütörtöke utáni pénteken tartják. Idén november 27-ére esik az Egyesült Államokban, és már akkor kezdődnek az őrült nagy akciók, amikor éjfélt üt az óra. Ilyenkor rendre elszabadulnak az indulatok.

Magyarországon egy héttel előbb, november 20-án lesz Fekete Péntek, a nagy leárazások napja. Az egyik legnagyobb hazai webáruház be is jelentette, hogy 4 ezer termék esetében lesz kisebb-nagyobb árcsökkentés. A netes áruházban tömegjelenetek kevésbé várhatók, bár tavaly náluk is volt balhé. A túl nagy érdeklődés miatt lefagyó szerverek miatt megvásárolhatatlanná váltak a termékek.

Persze az is igaz, hogy nem kell Fekete Pénteknek lenni ahhoz, hogy tumultuózus jelenetek játszódjanak le. Sőt még az is megeshet, hogy komolyabb akcióról sincs szó. Nemrég épp a H&M-ben alakult ki tömeghisztéria, amikor egy különleges és új, nem is olyan olcsó ruhakollekcióval állt elő az áruház.

Az első érdeklődők hajnali 2 óra körül érkeztek, hét órával a nyitás előtt. A beszámolók szerint akik a tömeg közepén álltak, azokat hátulról előrenyomták. Sok nő a kirakatüvegre tapadt, a sorból kiállni már nem lehetett. Többen arról beszéltek, hogy borzalmas halálfélelmet éltek át, ijesztő, de tanulságos kalandban volt részük. Az üzletláncban arról számoltak be, hogy a női részlegen 6, a férfin 11 perc alatt fogyott el egy menő ruhakollekció.

Tizenhárom évvel ezelőtt attól volt hangos a hazai média, hogy konkrétan ostromállapot alakult ki a budaörsi Electro World áruház környékén, mivel több ezer olcsó mosógépre és porszívóra vágyó vásárló rohamozta meg a helyszínt. Lapunk az egyik vásárlót kérdezte arról, hogyan élte meg ezt az akkor még Magyarországon szokatlan tömeghisztériát.

„Félelmetes volt. A nők sikítoztak, mert nem kaptak levegőt. Az embereket a bejárati üvegajtónak nyomták, ami komolyan mondom, hogy elgörbült. Sokan féltünk attól, hogy fel fog robbanni az üveg – fejtegette lapunknak a 45 éves Gábor, aki még mindig emlékszik arra a napra. – Én egy barátnőmnek akartam televíziót venni. Ő bízott meg a vásárlással, mert félt a tömegtől. Egyébként a tévé elég kedvező áron, az eredeti feléért volt kapható. Két órával a nyitás előtt érkeztem. Már nagyon nagy volt a tömeg. A biztonsági őrök beengedtek valamennyi embert, majd amikor be akarták zárni az ajtót, mondván, hogy többen már nem férnek el a boltban, meg akarták ölni őket. A boltban az emberek ölre mentek egy-egy termékért, egymás kezéből kapták ki az utolsó darabokat.”

Miért verekszünk az árukért? „Az olcsó termékekért vívott küzdelem a létfenntartás harcával hozható párhuzamba – magyarázta Csehák Hajnalka pszichológus. – Ha úgy érezzük, hogy nem jutunk hozzá ahhoz a holmihoz, úgy az a létünket fenyegeti. Ilyenkor régen élet-halál harcot vívott a vadász. Hiába telt el több évezred, ugyanazokat a küzdelmeket vívjuk más csatamezőkön. Esetünkben az áruházakban.”

Győzni akarunk

Nemcsak a cikkekért küzdünk, sokan napokig állnak sorba, hogy az elsők között lássák kedvenc filmjüket. „Aki három napig sorban áll, hogy láthassa mondjuk a Csillagok háborúja legújabb részét, az győzni akar – magyarázta Csehák Hajnalka."

"Első akar lenni. Ez a nagyon erős késztetés kifejezetten a férfiakra jellemző, a nők kevésbé érintettek. Nagyon sok férfi győzni szeretne mindenáron. Az is jellemző, hogy amiből csak lehet, versenyt kell csinálni a győzni akaró embereknek. Először látni, először hallani, először megfogni, először megenni valamit jelentős értékkel, ranggal bír a világképükben. A ritkaságok birtoklása szintén erről szól. Azzal, hogy valaki egy egyedi tárgyat birtokol, azt gondolja magáról, hogy ő maga is egyedivé, különlegessé válik.”


 

Fekete Péntek fogyasztói magatartás fogyasztás vásárlás
Kapcsolódó cikkek