A HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. koordinálja a jövőben a Zöld Busz Programot. A 2022-től 2025-ig tartó időszakban 1100 elektromos meghajtású autóbusz állhat majd forgalomba Magyarországon. A múlt héten Budapesten megrendezett Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszuson 40 darab, a programban beszerzett elektromos meghajtású autóbusz szállította az utasokat. A mintegy 100 ezer látogatót szállító, károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedő járművek összesen csaknem 19 ezer kilométert tettek meg.

Fotó: Soos Botond

Idén szeptembertől a Zöld Busz Programot a HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. koordinálja Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár együttműködésével. A Zöld Busz Programban a 25 ezer főnél nagyobb lakosú települések vehetnek részt. 

A 2022-től 2025-ig tartó időszakban a 180 milliárd forintos, teljes rendelkezésre álló keret felhasználásával legalább 1100 elektromos meghajtású autóbusz állhat majd forgalomba a helyi közszolgáltatásban. 

Steiner Attila szerint ezeknek a buszoknak a forgalomba állása évente mai áron számolva mintegy 35 milliárd forint értékű üzemanyagköltség-megtakarítást eredményezne a közszolgáltatóknak, továbbá csaknem 70 ezer tonna szén-dioxidtól mentesítené a környezetet a dízelbuszokhoz képest. Ezt a mennyiséget legalább 1 millió kifejlett lombos fa kötné meg, amely a jelenlegi erdőállományunk 1,6 százaléka. Magyarország vállalta, hogy 2050-re klímasemleges országgá válik, ez olyan projektekkel érhető el például, mint a Zöld Busz Program.

A kormány kiemelt célja, hogy a régióban vezető szerepet vállaljon az elektromobilitás területén

– hangsúlyozta az államtitkár. 

Magyarországon összesen körülbelül 8500 busz van fogalomban, ebből hozzávetőlegesen 2900 a helyi, városi busz, melyek döntő többsége a megyei jogú városokban, illetve Budapesten szolgálja ki az utazóközönséget – emlékeztetett Steiner Attila. Hozzátette: gondot jelent azonban, hogy a buszflották jelentős része elöregedett és környezetszennyező, ezért mielőbbi cseréjük lenne szükséges. Ennek támogatására indult el a Zöld Busz Program, amellyel a közeljövőben az állomány csaknem 40 százaléka cserélhető le és amely a következő években, sőt már hónapokban is nagyobb sebességre kapcsol. 

Az államtitkár elmondta, hogy a Volánbusz a programban beszerzett 40 darabos Mercedes-Benz eCitaro autóbuszflottával biztosította az érdeklődők eljutását Budapesten az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus eseményeire. Az Európában is egyedülálló méretű autóbusz-flotta négy útvonalon közlekedett, a buszok nyolc nap alatt összesen 18 929 kilométert tettek meg és csaknem százezer látogatót szállítottak. Egy nap átlagosan 24 eCitaro vett részt a forgalomban, a legtöbb, 31 busz szeptember 8-án közlekedett. 

Az elektromos buszok naponta átlagosan 102 kilométert tettek meg és összesen több mint 20 tonna szén-dioxidtól mentesítették a környezetet a dízelbuszokhoz képest. 

Ezt a mennyiséget hozzávetőlegesen 300 kifejlett lombos fa kötné meg egy év alatt. Az eCitaro-k átlagos fogyasztása 1 kWh volt kilométerenként és összesen több mint 1,1 millió forint üzemanyag költséget takarítottak meg a dízelbuszokhoz képest. Emellett az útvonalak mentén érdemben csökkent a zajterhelés és a károsanyag-kibocsátás is, amely egészségügyi szempontból jár előnyökkel. 

Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy hosszú távon a multimobilitás egyre nagyobb hangsúlyt kap az Ügynökség működésében. A kevésbé környezetszennyező, zöldebb közlekedési eszközök minél szélesebb körű használata, a modernebb járműállomány és a fenntarthatóság is fontos a HUMDA számára. A Zöld Busz Program HUMDA-hoz kerülése ennek a folyamatnak egy rendkívül fontos állomása.