A svájci szavazók elutasították az állatjogi aktivisták azon javaslatát, hogy Svájc legyen az első ország, amely betiltja az állatokon végzett orvosi és tudományos kísérleteket, de a vasárnapi népszavazáson jóváhagyták a cigarettareklámozás szigorúbb korlátozását - számolt be a Reuters hírügynökség a szavazások eredményéről.

A közvetlen demokrácia svájci hagyománya szerint megtartott országos népszavazáson a szavazók mindössze 21 százaléka támogatta az állatkísérletek tilalmát, 79 százalékuk pedig ellene szavazott.

Az állatvédők le akarták állítani a kísérleteket, mondván, azok etikátlanok és szükségtelenek, de ellenkezésbe ütköztek az ország befolyásos gyógyszeripari lobbijával, amely figyelmeztetett a gazdasági károkra, illetve a tudomány károsítására amit egy ilyen tilalom okozhat.

„Nagyon örülünk ennek a káros kezdeményezésnek az egyértelmű elutasításának” – mondta Rene Buholzer, az Interpharma lobbicsoport vezérigazgatója a Reutresnak. Hozzátette: "Ez azt mutatja, hogy a svájci lakosság felismeri a kutatás központi szerepét az emberek egészsége és jóléte szempontjából."

Egy másik vasárnapi szavazáson a választók a dohányreklámok szigorúbb korlátozását hagyták jóvá, 57 százaléka szavazott igennel erre a kérdésre. A korlátozások értelmében betiltják az ilyen reklámokat az újságokban, mozikban, az interneten, rendezvényeken és óriásplakátokon.

Vasárnap másik két ügyben is szavaztak a svájciak. A kormány javaslatát, hogy eltöröljék a tőkeemelésre kivetett 1 százalékos adót, 63 százaléka a szavazóknak ellenezte, és csak 37 százalékuk támogatta. Az eredmény Ueli Maurer pénzügyminiszter szerint negatív jelzést küldött a Svájcban befektetni kívánó vállalkozásoknak.

A svájci média pénzügyi támogatásának kiterjesztését célzó kormányhatározatról tartott népszavazáson a szavazók közel 55 százaléka nemmel válaszolt.

A parlament tavaly fogadta el azt az új kormányhatározatot, amely több mint kétszeresére emeli a magánmédia-szervezetek pénzügyi támogatását. A lépést széles körben üdvözölte a média, amely jelentős pénzügyi nyomás alá került, mivel a reklámbevételek egyre inkább a nagy internetes platformokhoz kerültek.

"A többség úgy gondolta, hogy valószínűleg túl sok pénzt adnak a médiának, és sokan egyetértettek azzal az érvvel, hogy a javaslat a nagy kiadóknak kedvezett" - mondta Simonetta Sommaruga kommunikációs miniszter, az Ueli Maurerrel tartott közös sajtótájékoztatón. Hozzátette: az elmúlt hetekben az az érv érvényesült, hogy a rossz emberek profitálnak belőle.