A magyar közlekedéstörténet talán legnagyobb szállítmánya indul ma útnak: rövidesen 750 tonna súlyú, 100 méter hosszúságú, 6 méter szélességű és 5,4 méter magasságú járműszerelvény gördül 2×20 tengelyen a magyar közutakon – közölte a Magyar Közút Nonprofit Zrt.
A Marosnémeti (Mintiai) hőerőmű megvalósításához szükséges berendezések szállításának tervezését már több mint egy éve kezdték el a Felbermayr Transport und Hebetechnik GmbH & Co KG német, osztrák, román és magyar szakemberei. Az extrém méretű szállítmány útvonala hazánkat is érinti.
Európa legnagyobb hőerőművéhez egy 380 tonnás generátort szállítanak, amely Amerikából érkezett hajón, majd a Dunán és a Tiszán úsztatták fel a Szeged Tápé réti komp kikötőig. Ezt követően február 14-én, reggel kezdi meg a közel 300 kilométeres közúti utazását a célállomásig.
A szállítmány a magyar közutakon több napon keresztül összesen 44 kilométer hosszú távolságot tesz meg.
Az út első szakaszában a Tisza parttól a 43-as főút és a 430-as főút csomópontjáig egy 471 tonna össztömegű SPMT (Self Propelled Modular Transporter) jármű közlekedik, 12 tengelyen. A csomópontnál a rakományt külön erre a célra kialakított átrakóhelyen egy másik, konzolos járműre szerelik át. Ezt követően
február 20-án a gigaszerelvény néhány óra alatt jut el a Nagylaki határátkelőhelyig, ahol elhagyja Magyarország területét, és további egy hét alatt ér a 245 kilométerre fekvő Marosnémeti (Mintiai) hőerőműbe.
Az útvonal, illetve a speciális szállítás biztosításához számos lépésre volt szükség, melyben a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei is részt vettek. Az előkészületeknél szükség volt híd alátámasztásra, vasúti átkelőn történő áthaladásra vonatkozó engedélyre, az érintett Önkormányzatok értesítésére és hozzájárulására, a teljes útállapot felmérésére, valamit talajmechanikai vizsgálatra. A haladás megkönnyítésére a szolgáltató szakemberei az akadályt képező jelzőtáblákat és a belógó vezetéket megemelik vagy lekötik. A közlekedés biztonságát a kísérő, szakkísérő és rendőrségi járművek biztosítják.
A hőerőmű működéshez három, hasonló rekordméretű generátorra és további három kisebb súlyú transzformátorra van szükség, melyeket ugyanezen megoldással és útvonalon szállítanak majd. Az utolsó rakomány várhatóan április vége, május elején hagyja el az országot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.