Logisztika

Épülhetnek az autós gázkutak

Egy német cég segíti a Pannon Fuel Kft. EU-támogatást is elnyerő földgáztöltő hálózatának fejlesztését.

Külső forrásra lett szükség annak a 39 sűrítettföldgáz-(CNG) töltő pontnak a kialakításához, amelyhez az Európai Bizottság 2016-ban már megítélt 3,6 milliárd forint támogatást, de amely utófinanszírozásúvá vált, mivel a projektgazda Pannon Fuel Kft. önerőből csak a műszaki előkészületeket tudta megvalósítani.

A segítség egy német szakmai csoporttól érkezett – közölte a Világgazdasággal Domanovszky Henrik, a kft. ügyvezetője. Cége és német partnere létrehozott egy 49-51 százalékos tulajdoni hányadú közös vállalkozást a töltőberendezések szerelésére és telepítésére. A partnerről annyi tudható, hogy Európa mellett Indiában és a Közel-Keleten is aktív, LNG- (cseppfolyósított földgáz) infrastruktúra telepítésével és LNG-vel kereskedik.

A megállapodásnak hála az eddiginél könnyebb és olcsóbb magyar töltőállomás-technológia – amely a magyar fél tulajdonában van – Indiában is hozzájárulhat az ottani kormány elvárását kiszolgáló CNG-töltő infrastruktúra jobb kiépítéséhez.

A már most is 3 milliós CNG-járműállomány további bővülése ugyanis a jelentős városi légszennyezettség miatt az indiai kormány fő céljai között szerepel.

Erre kötött fejlesztési megállapodást a német cégcsoport, a munka finanszírozását pedig egy egyesült arab emírségekbeli befektetési alap biztosítja.

Fotó: Teknõs Miklós

A Pannon Fuel Kft. a megállapodás szerint a közös gyártás révén jut hozzá ahhoz az előfinanszírozáshoz, amelyre a CNG Clean Fuel Box projekt megvalósításához szüksége van.

A hazai fő közlekedési útvonalak mentén telepítendő 39 töltőegység szerelése már júniusban indul.

Az üzemanyagtöltés koncepcióját minél gyorsabban szeretnék bemutatni ­Európa nyugati részén is, mivel a CNG-vel hajtott autók iránt számos meghatározó piacon – Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és Franciaországban is – számottevő kereslet támadt az elmúlt évben, alátámasztva az alternatív üzemanyagokra vonatkozó stratégiák létjogosultságát. Az együttműködés azonban ennél messzebbre nyúlhat, hisz a felek más európai fejlesztésekben való munkamegosztást is kilátásba helyeztek.

CNG-üzemű autóval 10-15 százalékkal autózhatunk olcsóbban, mint benzinessel

– idézett a Világgazdaság nemrég egy közleményt, de mint kiderült, ennél sokkal kedvezőbb a helyzet. A megtakarítás 42,21, a dízelhez képest pedig 14,55 százalék.

Erre egy olvasónk hívta fel a figyelmet, az általa levezetett számítást kérésünkre Domanovszky Henrik szakértő is ellenőrizte. A kalkuláció a Holtankoljak.hu oldalán található, mától hatályos árakon alapul, továbbá azon az összefüggésen, hogy egy 7,5 literes benzinfogyasztáshoz körülbelül 5 kilogramm CNG-fogyasztás tartozik, míg CNG-ből és gázolajból nagyjából ugyanannyira van szükség. Ráadásul – mivel több helyen kedvezménnyel adják a sűrített gázt – a kutakon a benzinhez viszonyított árelőny már 49,75 százalékos lehet. Olvasónk szerint azért releváns a csaknem 50 százalékos megtakarítást jelentő kedvezményes árral is számolni, mert a Budapesthez közeli nyolc CNG-kút mindegyike az ezt eredményező 300 forintért adja a gázt.

A teljes cikket a Világgazdaség pénteki számában olvashatja

 

gázkutak CNG Pannon Fuel Kft.
Kapcsolódó cikkek