Logisztika

Év végi hajrá az e-töltő-átadásban

Január 1-jétől száz parkolóhelyből kettőn lehetővé kell tenniük az elektromos autók töltését a jogszabályban megjelölt kiskereskedelmi egységeknek. A határidő közeledtével felpörgött a berendezések átadása.

Megszaporodtak az e-töltők telepítéséről szóló bejelentések az év végéhez közeledve. Nem véletlenül: 2019. január 1-jén jár le a berendezések üzembe helyezésére vonatkozó második határidő az 1500 négyzetméteresnél nagyobb alapterületű és az ennél kisebb, de 50 ezer főnél nagyobb településeken működő boltok számára. A 2016-ban született törvény szerint ekkortól minden száz parkolóhelyre két töltőnek kell jutnia. Az első határidő 2017. január 1-je volt, akkorra még elég volt száz parkolónként egy töltő.

A rendelet szerint az új parkolókat már eleve úgy kell kialakítani, hogy minden száz parkolóhely után tíz helyen a burkolat megbontása nélkül lehessen e-töltőt telepíteni.

A boltok nem kerülhetik meg a kötelezettségüket azzal, hogy nincs vagy aránytalanul kicsi a parkolójuk, mert a kereskedelmi törvény előírja a napi fogyasztási cikket értékesítő, 300 négyzetméternél nagyobb bruttó alapterületű üzleteknek, hogy az árusítóterük minden megkezdett nettó tíz négyzetméternyi alapterületére egy személygépkocsi számára elegendő parkolónak kell jutnia.

A januári határidő nem vonatkozik az olyan 1500 négyzetméteresnél kisebb üzletekre, amelyek 20–50 ezer fős településen működnek, ezeknek 2020. január elsejéig kell ezt a kötelezettséget teljesíteniük, a 20 ezresnél kisebb településeken működők várhatnak 2026. január elsejéig.

Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Szerdán rukkolt elő az E.ON a hírrel: az általa telepített és üzemeltetett áramtöltők 123 Aldi-parkolóban lesznek elérhetők, országosan több mint 360 töltőpontról van szó. Az Aldi később építendő boltjai mellett is az E.ON gondoskodik majd az áramtankolásról. A két vállalat együttműködése tíz évre szól, és további öt évvel meghosszabbítható.

Az MVM Partner az év elején a Reál Hungária Kft.-vel lépett hasonló partnerségre. Egy februári töltőátadáson közölték, hogy az év végéig – a gyorstöltők mellett – országszerte még legalább további húsz villámtöltőt kívánnak kihelyezni.

Az e piacon szintén aktív Elmű–ÉMÁSZ augusztusban kísérleti együttműködést is indított Budapest első elektromos autómegosztó rendszerével, a GreenGóval. Az országos elektromostöltő-infrastruk-túra kiépítéséért felelős állami e-Mobi Kft. a honlapján 150 átadott töltőről számol be. A legutóbbi (tegnapi) telepítési bejelentést az NKM Mobilitás Kft. tette, ezúttal az M5-ös autópálya mellett, egy szállodánál helyezett üzembe két töltőberendezést. Közleménye szerint no­vemberre 56 töltője volt, 114 töltési ponttal.

Saját berendezésein felül a Jedlik Ányos-terv keretében már mintegy 35 töltőt telepített az önkormányzatoknak is, jövőre pedig elindítja otthontöltési szolgáltatását és az ahhoz szükséges applikációját.

A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja

e-töltő átadás NKM
Kapcsolódó cikkek