A 2022-es labdarúgó-világbajnokság rendezője, Katar igazán „odateszi magát” a látogatók kényelmének érdekében, szerdán például felavatták az ország első metróvonalát. A Doha Metro Red Line kezdeti műveleteit még 2013-ban kezdték meg azzal a nem titkolt szándékkal, hogy Katar minden képzeletet felülmúló infrastrukturális fejlesztésekkel kápráztassa el a hozzájuk látogató több százezer turistát.
A végeredmény már korábban is elkészülhetett volna, azonban
a 2010-es évek közepén valamelyest lelassult a folyamat a regionális diplomáciai válság miatt, miután a „szomszédok” (köztük Szaúd-Arábia, az Egyesült Arab Emírségek, valamint Egyiptom) szárazföldi, légi és tengeri blokáddal sújtották Katart.
A helyzet enyhülése után a metróvonal építését villámtempóban folytatták, ennek következtében már most, három évvel a világbajnokság előtt meg is nyitották az első szakaszt.
A 13 állomásból álló piros vonal – melyet később 18 állomásosra bővítenek – egyelőre az al-Qassar kerülettől al-Wakrah-ig közlekedik. A 40 kilométeres vonal végig fut a part mentén, a tervek szerint pedig az a cél, hogy később, a már kibővített metróvonal összekösse al-Wakrah-t és a Lusail stadiont.
Katar azonban nem elégszik meg ennyivel,
az ország 75 vonat üzembe helyezésére, illetve további két metróvonal, a Gold és a Green Line (arany és zöld) kiépítésére törekszik 2020-ig.
„Ez egyike Katar megaprojektjeinek, amely az egész ország számára új közlekedési lehetőséget jelent” – mondta Abdulla Al-Mawlawi, a Qatar Rail kommunikációs igazgatója az Al Jazeerának.
A legmodernebb, Japánból behozott vezető nélküli vonatok 80–100 km/h sebességgel hasítanak, és három kategóriájú osztályra válthatnak jegyet rá:
Valamennyi metró 416 férőhelyes – ebből 130 ülőhely –, az al-Qassar és al-Wakrah közötti teljes utazási idő pedig körülbelül 35 perc.
A fővárosi metróállomásokon szerdán reggel nagy volt az izgalom, amikor a város lakói sorban álltak, hogy megvásárolják jegyeiket és először utazzanak a metróval. Franck Gellet, Katar francia nagykövete az első néhány utas között volt, aki kipróbálhatta az al-Wakrah irányába közlekedő metrót.
A magyar tömegközlekedési árakhoz képest a dohai metrót igazán kedvező árért vehetik igénybe: a standard osztályra szóló vonaljegy 2 riyal (körülbelül 180 forint – nagyjából tehát félár a hazaihoz képest), míg a Gold Classért 10 riyalt (kb. 800 forint) kell fizetni.
A West Bay állomásnál – Doha legnagyobb üzleti negyedénél – áramlott a tömeg a metró aluljárókban, hiszen itt található a legtöbb felhőkarcoló, s a nagy cégek bázisai. Itt dolgozik többek közt az indiai mérnök, Sandeep Kolli is, aki a japán Mitsubishi vállalat alkalmazottja, egyben a Qatar Rail projekt egyik legkiemelkedőbb alvállalkozója.
„A metró elindítása igazán különleges pillanat számomra, hiszen én vagyok az egyik, aki felelős volt azért, hogy ezek a kocsik rendben megérkezzenek egyenesen Japánból, így elmondhatom, hogy minden egyes kocsi különleges számomra, hiszen ismerem őket egytől egyig” – mondta Kolli, hozzátéve, hogy ez a projekt mindenképpen egy mérföldkő Katar számára.
[enews_gallery id='1502710']
A megkérdezett helyiek közül rengetegen nyilatkoztak úgy, hogy tömegközlekedésre cserélnék autójukat annak érdekében, hogy élhetőbbé tegyék a várost – és persze azért is, hogy pénzt takarítsanak meg, hiszen a fentiekből kiderült, igazán olcsón használhatják a metrót.
A Red Line megnyitása minden bizonnyal átalakítja majd a közlekedést az egész fővárosban, ráadásul óriási segítséget jelent azoknak, akik a város másik felébe járnak dolgozni, de nincs autójuk. Így most az ő életük is leegyszerűsödik
– mondta Ric Daos, Fülöp-szigeteki mérnök.
https://www.youtube.com/watch?v=30lqvVk3C-w&t=105s
A jelek szerint Katar óriási lendületet kapott metróépítés terén, a tervek szerint ugyanis a zöld és az arany vonal létrehozása után 2026-ig további 60 állomás és még egy Blue Line (kék vonal) kiépítését is tervezik.