Logisztika

Feleannyi káros anyagot eregetnek a buszok

A flotta modernizációja révén a fővárosi buszok okozta levegőszennyezés az elmúlt hat évben összességében nagyjából a felére esett vissza.

Amíg 2012-ben az egy járműre jutó károsanyag-kibocsátást kilométerenként 2,11 grammra mérték a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) által üzemeltetett járműveknél, addig ugyanez 2018-ra 0,95 grammra csökkent – közölte a társaság a Világgazdasággal. A flotta modernizációja révén a fővárosi buszok okozta levegőszennyezés az elmúlt hat évben összességében nagyjából a felére esett vissza.

A trend üdvözlendő – a BKV egyébként 2014-ben és 2017-ben is elnyerte az energiatudatos vállalatoknak járó címet –, de a lapunknak küldött statisztikából az is kiderül, hogy az elért eredmény még nem elegendő.

Fotó: Koszticsák Szilárd

A cég járműállományában 971 autóbuszt tartanak nyilván, ebből 617 (63,5 százalék) Euro 3-as vagy rosszabb kibocsátási normájú, vagyis Euro 2-es és Euro 1-es motorral szerelt. Az ennél magasabb környezetvédelmi kategóriájú, dízelmeghajtású járművekből 316 fut a fővárosi utakon. Jó hír, hogy ebből 206 a legmagasabb, Euro 6-os minősítéssel rendelkezik.

Egy ilyen motor például tizedannyi nitrogén-oxidot és szálló port, ötödannyi szénhidrogént és harmadával kevesebb szén-monoxidot bocsát a levegőbe, mint az Euro 3-as típus.

A BKV lapunknak kiemelte: az elektromos közlekedés szerepének növeléséhez jók a budapesti adottságok – a kiterjedt vezetékhálózat a város belső részein is ide tartozik –, az pedig már most egyedülálló európai szinten, hogy húsz darab tisztán elektromos autóbuszt üzemeltetnek. „A közlekedési környezetvédelem javítása döntően a levegőszennyezés és a zajterhelés mérséklését célzó intézkedéseket igényel. A korszerűtlen motorral szerelt autóbuszok kiváltásával jelentősen visszafogható a károsanyag-kibocsátás” – írta a vállalat.

A teljes cikk a hétfői Világgazdaságban olvasható

károsanyag-kibocsátás BKV motorok környezetszennyezés buszpark
Kapcsolódó cikkek