BUX 51,654.36
+0.37%
BUMIX 4,280.56
-0.92%
CETOP20 2,286.44
0.00%
OTP 17,820
+0.17%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
+0.28%
-1.30%
0.00%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,565
0.00%
RABA 1,375
0.00%
0.00%
+1.09%
0.00%
-1.57%
-3.43%
+0.22%
-0.24%
0.00%
+0.35%
OTT1 149.2
0.00%
-0.42%
MOL 2,440
+0.99%
-2.06%
ALTEO 1,700
0.00%
0.00%
+0.41%
EHEP 1,780
+0.85%
0.00%
-0.75%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
+0.59%
0.00%
0.00%
SunDell 38,800
0.00%
-2.50%
0.00%
0.00%
0.00%
-1.02%
+0.48%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Büntetett előéletűek nem vezethetnek taxit

Tizenhárom közlekedési törvényt módosított mai döntésével az Országgyűlés. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által kezdeményezett változtatások egyebek mellett lehetővé teszik a büntetett előéletű taxisok kiszűrését a piac tisztítása, az utasok védelme érdekében.

A személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény módosításával csökkenhet az utasok kárára elkövetett jogszabálysértések száma, javulhat a taxis szakma társadalmi megítélése, a szolgáltatások színvonala.

A módosítás teljes körű ágazati támogatottsággal bír,

a büntetlen előélet követelményének törvénybe iktatását a hatóságok mellett a taxis érdekképviseletek is szükségesnek tartják, szorgalmazták. A magyar utasok hathatós védelme mellett az intézkedés ahhoz is hozzájárulhat, hogy a külföldről Magyarországra érkező turisták ne a repülőterek, főpályaudvarok környékén működő taxishiénáktól szerezzék első benyomásaikat hazánkról.

Az új szabályozás nem korlátozza indokolatlanul és aránytalanul a foglalkozás szabad megválasztásához kötődő alapjogot, hiszen kizárólag a szakma végzése szempontjából releváns bűncselekményeket sorolja fel. A közlekedési hatóság a jövőben a bűnügyi nyilvántartási rendszerből kérheti le a járművezetői igazolvány kiadásához szükséges adatokat, a kérelmezők adminisztrációs terhei így nem nőnek. A módosítás a jelenleg már érvényes, legfeljebb öt évre szóló személyszállítási igazolvánnyal rendelkező járművezetőket csak hosszabb távon érinti, nekik a következő igazolvány kiadásakor kell majd megfelelniük az előírásnak.

Hasonlóképpen a gazdaság fehérítését szolgálja az a rendelkezés, amely szerint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a közterület-felügyeletektől is kérhet adatot az általa üzemeltetett Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszerhez (EKÁER) kapcsolódó feladatai ellátásához.

Fotó: Kallus György

Így az áruk tényleges útjának nyomon követése a lehető legteljesebb mértékben biztosítható lesz.

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. felhatalmazást kap arra, hogy ellenőrzési feladatai mellett a gyors és kényelmes online ügyintézés elősegítése érdekében is hozzáférhessen a gépjármű-nyilvántartás adataihoz. A személyre szabható ügyintézési felületen (SZÜF) így egyszerűen és hatékonyan biztosíthat majd többletszolgáltatásokat az állampolgárok és vállalkozások számára. Ekként már az értékesítéskor meggyőződhet arról, hogy az adott járműre a megfelelő kategóriájú úthasználati jogosultságot váltják-e meg. Az elektronikus szolgáltatások kiépítése után ezzel a jövőben kizárható lesz, hogy rendszám- vagy kategóriatévesztés miatt pótdíjat szabjanak ki.

A hazai elektronikus útdíjszedési rendszerekből származó bevételek az állami tulajdonú országos közúthálózat fejlesztésének és biztonságos fenntartásának meghatározó jelentőségű alappillérei. A törvénymódosítás kiszámíthatóbbá teszi a gépjárművek fenntartását és működtetését azzal, hogy rögzíti az inflációs hatás rendszerbe építésének legmagasabb szintű jogi kereteit. Az évenként automatikusan frissülő díjszámítás legfontosabb hozadéka, hogy az úthasználók – és különösen a fuvarozó vállalkozások – számára tervezhetőbbé válik a költségek alakulása.

Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta:

A közlekedés jelentősen befolyásolja a gazdasági fejlődést, a vállalkozások versenyképességét és az emberek életminőségét is. Az ágazati szabályozás rendszeres felülvizsgálata hozzájárul ahhoz, hogy a gyakorlati tapasztalatok a megfelelő gyakorisággal jelenjenek meg a legmagasabb szintű előírásokban. Az innovációs tárca a törvényi felhatalmazás alapján véglegesíti a kapcsolódó rendeleti szintű részletszabályokat.

Kapcsolódó cikkek