A légi közlekedési szektor képviselői arra kérik az európai kormányokat, hogy haladéktalanul töröljék el a karanténkorlátozásokat, és állítsák vissza az európai polgárok szabad mozgását
– mondta Olivier Jankovec, a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa európai szervezetének (ACI) vezérigazgatója.
A légitársaságok képviselői az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) és az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ (ECDC) tegnap nyilvánosságra hozott koronavírus-intézkedésekkel kapcsolatos iránymutatására hivatkoznak, amely elutasítja a negatív teszttel utazók karanténba vonulásának hatékonyságát, kivéve, ha megerősített fertőzöttel kerültek kapcsolatba. Ráadásul, a légi utasok az összes regisztrált koronavírus-fertőzöttek kevesebb, mint egy százalékát teszik ki, így a vírus terjedésének sebességét nem növelik a jelentés szerint.
A pandémia az európai légi utasforgalmat rendkívüli módon sújtotta:
az Európai Gazdasági Térség, valamint Svájc repülőterein az előző évhez képest idén 89 százalékkal csökkent az utasok száma.
A Nemzetközi Légi Közlekedési Szövetség (IATA) – amely júniusban az idei és a jövő évre még csupán százmilliárd dolláros veszteséget prognosztizált – november végi találkozóján felhívta a figyelmet arra, hogy csak 2020-ra 118,5 milliárd dolláros hiányra számít a repülési szektor,
2021-re pedig további 38,7 milliárd dollár veszteséget vetítenek elő. Az IATA várakozásai szerint a forgalom legkorábban 2024-re érheti el a tavalyi szintet.
A légitársaságok a túlélésért sorra jelentenek be intézkedéseket, legutóbb a Norwegian Air jelentette be, hogy eladja repülőgépeinek egy részét, új részvényeket bocsát ki és csődvédelemhez folyamodott az ír bíróságnál.
A repülési szektor szereplőinek így létfontosságú az, hogy az utasok bizalma és az utazási kedv minél hamarabb visszatérjen. Ennek ellenére, jelenleg még nincsen európai szinten egységes protokoll a tesztelésre, és sok ország kötelező karanténba vonulást ír elő az országba érkező összes utazó számára. Pedig, az EASA és az ECDC iránymutatásai alapján a 14 napos minden utazó számára elrendelt karantén csak kivételes helyzetben lenne indokolt, például amikor egy ország a vírus terjedését nullához közeli szintre csökkentette, és csak azon utazók számára, akik olyan országokból érkeznek, ahol a vírus terjedését nem sikerült kontrollálni.
Napjainkban Európa több mint száz légi kikötőjében létesítettek tesztállomásokat, amelyeken az utasok 47 százalékát tesztelik. A kialakított tesztelési protokoll lehetővé tette azt, hogy a repülési társaságok „koronavírus-mentes” járatokat indítsanak, és olyan „karanténmentes” útvonalakat – például Olaszország és az Amerikai Egyesült Államok között-, amelyeken elkerülhető az érkezéskor a negatív teszttel rendelkező utasok számára a karanténba vonulás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.