Logisztika

Megint padlót fogott a fapadosok forgalma

A tomboló koronavírus-járvány miatt bevezetett korlátozások alaposan megtépázták az európai fapados légitársaságok forgalmát a múlt hónapban. Ennek ellenére a légicégek papírjainak kurzusa ralizott, amit azonban a Wizz Air esetében az elemző szerint korrekció követhet.

A Wizz Air alig több, mint 450 ezer embert szállított a repülőgépein novemberben, ami több mint 60 százalékos visszaesés egy hónap alatt, az előző év hasonló időszakához képest pedig csaknem 85 százalékos a zsugorodás.

Az egy évvel ezelőtti, 93 százalékot megközelítő töltöttség helyett a gépeik 68,2 százalékos töltöttséggel üzemeltek a hétfővel zárult hónapban.

A forgalom lényeges csökkenése borítékolható volt, mivel ősszel robbant be a koronavírus-járvány újabb hulláma, az emiatt bevezetett szigorítások hatása pedig leginkább a múlt hónapban jelentkezett.

Bukta Gábor, a Concorde elemzője úgy értékelt, hogy

tavasszal láthattunk legutóbb olyan zord kapacitáskihasználtsági ­adatokat, mint novemberben.

Szerinte a Wizz Air a múlt hónap második felében a tavalyi kapacitásának átlagosan mindössze a 15 százalékát használta, ami azt jelenti, hogy egyes napokon alig húsz-harminc járattal repült. Ennek ellenére a londoni tőzsdén jegyzett papírjai október végén raliba kezdtek, és az árfolyam 32 fontról 46 font körüli szintre drágult, ahonnan azóta sem tágít. Igaz, a tegnapi adatsorok közlése után a kurzus 0,3 százalékkal gyengült.

Fotó: images.com/Getty Images/AFP

Az elemző úgy látja, korrekció várhat a magyar hátterű légicég papírjainak árfolyamára, mivel a kedvező vakcinahírek által erősített rali talán túlzó volt, főként, hogy a kilábalás mértéke és gyorsasága nem ismert a jövőt árazó befektetők előtt sem. A Wizz Air a legtöbb versenytársánál kedvezőbb pénzügyi helyzetben van, így kiaknázhatja a lehetőségeiket. Váradi József, a vállalat vezérigazgatója erről azt mondta az Indexnek, hogy

az új helyzetben felértékelődött a norvég belföldi piac, amelyet két csődközelbe jutott légitársaság ural. A cég ezért itt és Olaszországban is terjeszkedik.

A versenytárs Ryanair kétmillió utast szállított novemberben, ami valamivel kisebb visszaesés októberhez képest, mint a riválisánál. 2019-cel összevetve viszont 82 százalékos a mérséklődés. Az ír légitársaság tegnap megjelent statisztikái szerint majdnem 61,5 millióan utaztak az év eleje óta a gépeikkel, miközben 2019 azonos időszakában ekkorra már csaknem 152 millió utast juttattak célba.

A vállalat részvényeinek kurzusa a friss számokra 0,7 százalékos, napon belüli csökkenéssel reagált tegnap délután. Ugyanakkor a nehéz időszak ellenére a cég részvényei az elmúlt egy hónapban 26 százalékkal drágultak, kivéve részüket a november elején beindult részvénypiaci raliból. Ezzel az év elejétől számítva nagyjából 7,5 százalékos felértékelődést mutatnak a Ryanair-papírok.

koronavírus fapados járatok
Kapcsolódó cikkek